رویکرد فرانهادی به تعلیم و تربیت با نظر به دیدگاه مقام معظم رهبری
(ندگان)پدیدآور
هادی اطهر, زهرهوجدانی, فاطمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: برای تعلیم و تربیت مؤثر در کشور، لازم است علاوه بر نهادهای رسمی تربیت، سایر نهادهای مرتبط و تأثیرگذار نیز وظایف تربیتی خود را به درستی ایفا کنند. مسئلۀ پژوهش، نبودِ یک مدل جامع و روزآمد برای معرفی نهادهای دخیل در تربیت و نحوۀ تعامل آنهاست. این تحقیق به دنبال شناسایی و تبیین نقش اختصاصی مهمترین نهادهای دخیل در تعلیم و تربیت و بررسی نسبت میان آنها از منظر مقام معظم رهبری بود. روش: روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی است. در این پژوهش، 65 سخنرانی از ایشان که با مقولۀ تعلیم و تربیت ارتباط بیشتری داشتند، بررسی و تحلیل شدند. یافتهها: بر اساس یافتهها، 12 نهاد با نقش تربیتی، شناسایی و در چهار گروهِ نهادهای سیاستگذاری و راهبری کلان، نهادهای سیاستگذار- حمایتی- عامل، نهادهای عامل- حمایتی و نهادهای عامل تبیین و سپس دلایل ضعف تعاملات لازم میان نهادها مطرح شد. نتیجهگیری:برای موفقیت و تأثیرگذاری برنامۀ تربیت، عملکرد تربیتی تمامی نهادها باید برنامهریزی و مدیریت شود. در این راستا، پیشنهادهایی برای تقویت تعاملات میان نهادها ارائه شد.
کلید واژگان
رویکرد فرانهادی در تعلیم و تربیتمقام معظم رهبری
نهادهای تربیتی
سیاستگذاری تربیتی
شماره نشریه
72تاریخ نشر
2017-10-231396-08-01
ناشر
پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههاسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی تهران- ایراندکترای فلسفۀ تعلیم و تربیت. استادیار گروه معارف اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه شهید بهشتی( نویسنده مسئول) / نشانی: تهران؛ ولنجک؛ میدان شهید شهریاری، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده الهیات / نمابر: ۰۲۱۲۲۴۳۱۷۸۴/ Email: f-vodgdani@yahoo.com