شناخت آسیبها و راهکارهای کارامدی دروس معارف اسلامی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز
(ندگان)پدیدآور
غلامی گنجوی, عبداللهشمسایی, مریمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف از نگارش پژوهش حاضر، بهروزرسانی، اصلاح رویکرد و کارامدی درورس معارف اسلامی به طور کلی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور و به طور خاص بررسی میدانی این معضلات و مسائل در دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود. روش: فرایند حاضر با مشارکت 241 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شده است که در سال تحصیلی 96-1395 در رشتۀ تحصیلیشان دروس ارائه شدۀ گروه معارف را اخذ و گذراندهاند.کلیۀ آزمودنیها در بخش پرسشنامۀ جمعیتشناختی برای ارزیابی سن، جنسیت و دانشکدهها است و پرسشها در چهار بعد، شامل محتوای آموزشی، روش تدریس و حوزۀ ساختاری مطرح شده است. عوامل درگیر در فرایند آموزش از دید دانشجویان، سنجش و دادهها با استفاده از روشهای توصیفی(میانگین انحراف معیار و درصد) توسط نرمافزار اس.پی.اس.اس-19 تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج پژوهش در ابعاد چهارگانۀ پرسشنامه نشان داد که در ابعاد محتوا و متون آموزشی، حوزۀ ساختاری، اولویتگذاری اهداف و حوزۀ اساتید، اشکالات اساسی وجود دارد که به منظور اصلاح، برخی راهکارها و پیشنهادها ارائه شده است. نتیجهگیری: با برطرف شدن مشکلات و حل معضلات پیش روی دروس معارف، میتوان برای جهتدهی و هدفمند کردن علمآموزی در رشتههای تخصصی و ایجاد انگیزه در دانشجویان امیدوار بود.
کلید واژگان
دروس معارف اسلامیآسیبشناسی
راههای کارامدی
شماره نشریه
80تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههاسازمان پدید آورنده
دکتری اخلاق اسلامی، استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی شیراز.دکتری علوم سیاسی، دانشیار گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی شیراز




