نقد و بررسی کتاب درسی «دانش خانواده و جمعیت(ویراست دوم)»
(ندگان)پدیدآور
عبادی, اعظمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: این تحقیق، با هدف نقد و بررسی کتاب درسی دانش خانواده و جمعیت(ویراست دوم) انجام شد و نتایج آن میتواند در بازنگری کتاب استفاده شود. روش: تحقیق حاضر از نوع کاربردی- توسعهای است و با روش توصیفی- تحلیلی(تحلیل اسنادی) انجام شده است. یافتهها: بررسی امتیازها و کاستیهای کتاب مذکور، با توجه به ابعاد شکلی و ساختاری و محتوایی، نشان داد کتاب از نظر ویژگیهای ظاهری و ساختاری، نقاط قوّت زیادی دارد. از نظر نگارشی، ساختار دستوری آن قابل قبول؛ اما از نظر روان و رسا بودن متن و طرز بیان، نیازمند تجدید نظر است. کتاب حاوی اطلاعات جامع، دقیق و جزیی در زمینۀ دانش خانواده و جمعیت بوده و با رویکرد سنّتی به آموزش تألیف شده است. کتاب با استفاده از الگوهای آموزشی مشخص طراحی نشده است و امکان تدریس کامل آن در یک ترم وجود ندارد. نتیجهگیری: ویژگیهای کتاب درسی، از جمله: ارزشمندی، سازمان مطلوب داشتن، انسجام، فعال بودن، زیبایی، حجم مناسب محتوا، انعطاف و نگارش مناسب، ایجاب میکند برای تولید آن، متخصصان رشتههای مختلف با یکدیگر همکاری کنند. در پایان پیشنهادهایی برای اصلاح کاستیهای موجود ارائه شده است.
کلید واژگان
نقدکتاب درسی
خانواده
جمعیت
کتاب دانش خانواده و جمعیت(ویراست دوم)
شماره نشریه
76تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01




