تبیین و بررسی اهداف و اصول تربیت دینی از منظر رویکرد تجربۀ دینی و نقد آن بر اساس آموزههای اسلامی
(ندگان)پدیدآور
محمدوند, فرحنازسجادی, سید مهدیمهرمحمدی, محمودصادقزاده قمصری, علیرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
موضوع تجربۀ دینی برای متفکران دینی و نیز برای کسانی که به رشد ومطالعۀ دین به عنوان رشتهای آکادمیک، کمک کردهاند، موضوعی محوری بوده است.هدفاز نگارش این مقاله، پرداختن به تربیت دینی بر اساس رویکرد تجربۀ دینی و نقد آن بر اساس آموزههای اسلامی بوده است.روش: در این مقاله با استفاده از روش تحلیلی و استنتاجی الگوی فرانکنا به استنتاج چیستی و چگونگی اهداف و اصول تربیت دینی این رویکرد پرداخته شده است. یافتهها:تربیت دینی بهطور عمده از طریق شکلگیری تجربۀ دینی و تکوین جنبۀ احساسی مذکور از طریق انجام آداب ومناسک دینی مربوطه تحقق پیدا میکند.نقد انجام شده نشان میدهد کهرویکرد تجربۀ دینی به تقدّم احساسات وعواطف دینی نسبت به شناخت در شکلگیری ایمان و به تبع آن در تربیت دینی توجه میکند. در واقع؛ برای شناخت، نسبت ثانوی قائلند؛ در حالیکه در اسلام،تربیت دینی مبتنی بر رویکرد تجربۀ دینی متناظر با آموزههای اسلامی با توجه به سه عنصر شناختی، عاطفی و ارادی صورت میگیرد
کلید واژگان
تجربۀ دینیتربیت دینی
آموزههای اسلامی
رویکرد تجربۀ دینی
شماره نشریه
62تاریخ نشر
2015-05-221394-03-01
ناشر
پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههاسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای دانشگاه تربیت مدرسدکترای فلسفه تعلیم و تربیت ؛ دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
دکترای برنامه ریزی درسی؛ استاد دانشگاه تربیت مدرس
دکترای فلسفه تعلیم و تربیت؛ استادیار دانشگاه تربیت مدرس




