• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی
    • دوره 19, شماره 62
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی
    • دوره 19, شماره 62
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تبیین و بررسی اهداف و اصول تربیت دینی از منظر رویکرد تجربۀ دینی و نقد آن بر اساس آموزه‌های اسلامی

    (ندگان)پدیدآور
    محمدوند, فرحنازسجادی, سید مهدیمهرمحمدی, محمودصادق‌زاده قمصری, علیرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    424.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    موضوع تجربۀ دینی برای متفکران دینی و نیز برای کسانی که به رشد ومطالعۀ دین به عنوان رشته‌ای آکادمیک، کمک کرده‌اند، موضوعی محوری بوده است.هدفاز نگارش این مقاله، پرداختن به تربیت دینی بر اساس رویکرد تجربۀ دینی و نقد آن بر اساس آموزه‌های اسلامی بوده است.روش: در این مقاله با استفاده از روش تحلیلی و استنتاجی الگوی فرانکنا به استنتاج چیستی و چگونگی اهداف و اصول تربیت دینی این رویکرد پرداخته شده است. یافته‌ها:تربیت دینی بهطور عمده از طریق شکل‌گیری تجربۀ دینی و تکوین جنبۀ احساسی مذکور از طریق انجام آداب ومناسک دینی مربوطه تحقق پیدا می‌کند.نقد انجام شده نشان می‌دهد کهرویکرد تجربۀ دینی به تقدّم احساسات وعواطف دینی نسبت به شناخت در شکل‌گیری ایمان و به تبع آن در تربیت دینی توجه می‌کند. در واقع؛ برای شناخت، نسبت ثانوی قائلند؛ در حالیکه در اسلام،تربیت دینی مبتنی بر رویکرد تجربۀ دینی متناظر با آموزه‌های اسلامی با توجه به سه عنصر شناختی، عاطفی و ارادی صورت می‌گیرد
    کلید واژگان
    تجربۀ دینی
    تربیت دینی
    آموزه‌های اسلامی
    رویکرد تجربۀ دینی

    شماره نشریه
    62
    تاریخ نشر
    2015-05-22
    1394-03-01
    ناشر
    پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکترای دانشگاه تربیت مدرس
    دکترای فلسفه تعلیم و تربیت ؛ دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
    دکترای برنامه ریزی درسی؛ استاد دانشگاه تربیت مدرس
    دکترای فلسفه تعلیم و تربیت؛ استادیار دانشگاه تربیت مدرس

    شاپا
    2322-5246
    URI
    http://ksiu.nahad.ir/article_263.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/177866

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب