نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorامیر خانی, مهنازfa_IR
dc.contributor.authorشیرازی, فائزهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T00:27:20Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T00:27:20Z
dc.date.available1399-07-09T00:27:20Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T00:27:20Z
dc.date.issued2012-05-21en_US
dc.date.issued1391-03-01fa_IR
dc.date.submitted2015-04-07en_US
dc.date.submitted1394-01-18fa_IR
dc.identifier.citationامیر خانی, مهناز, شیرازی, فائزه. (1391). نقد و بررسی رویکرد تهذیب و تکمیل علوم موجود. مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی, 16(50), 123-140.fa_IR
dc.identifier.issn2322-5246
dc.identifier.urihttp://ksiu.nahad.ir/article_152.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/177854
dc.description.abstract<span style="text-decoration: underline;">هدف</span><span style="text-decoration: underline;">:</span> هدف این مقاله تبیین رابطه­ی­ علم و دین، بر اساس آن نوع از ارتباط که علم دینی را معنادار تلقّی می‌کندمی­باشد. بر این مبنا رویکرد تهذیب و تکمیل علوم، بررسی و نقد شده است. این رویکرد که طرفداران زیادی دارد، اهتمام خاصی به تلفیق عناصر تمدّن اسلامی و علوم جدید و غربی دارد. <span style="text-decoration: underline;">روش:</span> روش تحقیق کیفی و از نوع تحلیل اسنادی می باشد و روش تجزیه وتحلیل داده ها به صورت نقد و تحلیل محتوایی میباشد. <span style="text-decoration: underline;">یافته ها:</span>این مقاله با ذکر ایراداتی این رویکرد را نا کارآمد می­شناسد؛وسرانجام، رویکرد تأسیسی راپیشنهاد می­کند؛ این رویکرد با تکیه بر علم‌شناسی معاصر، بیان می‌کند که علم، پدیده‌ای فرهنگی و انسانی بوده و در فرایند تولید و بقای خود، مبتنی بر پیش‌فرضهای متافیزیکی است. در واقع؛ بدون زیربنای فلسفی، هویت خود را از دست خواهد داد. <span style="text-decoration: underline;">نتیجه گیری:</span> تلاشهای زیادی صورت گرفته که هدف آنها اصلاح، ترمیم و بازسازی علوم رایج به واسطة رویکرد تهذیب و تکمیل است. بر اساس این رویکرد، فلسفه و فرهنگ همان‌گونه که در علم‌شناسی معاصر به اثبات رسیده، مقوّم علم است. علم کنونی حاصل مشاهدة محض نیست، بلکه قابلیتهای فکری و نظری دانشمند در فهم و تفسیر مشاهدات، نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. دانشمند علوم انسانی که ادّعای دیندار بودن دارد، باید به جای آنکه نقش تزیینی برای حضور ارزشهای دینی در علم قائل باشد، مضامین متافیزیکی موجود در اندیشة اسلامی را دربارة انسان، از دین استنباط و استخراج کرده، در فرایند علم‌ورزی خود، این مبانی را به کار گرفته، به تولید و تأسیس علم اسلامی بپردازد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌هاfa_IR
dc.relation.ispartofمطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامیfa_IR
dc.subjectعلمfa_IR
dc.subjectدینfa_IR
dc.subjectارتباط علم و دینfa_IR
dc.subjectرویکرد تهذیب و تکمیل علومfa_IR
dc.subjectعلوم جدیدfa_IR
dc.titleنقد و بررسی رویکرد تهذیب و تکمیل علوم موجودfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.citation.volume16
dc.citation.issue50
dc.citation.spage123
dc.citation.epage140


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد