نقش اطلاعات هیجانی در درک کلامی سالمندان فارسی زبان
(ندگان)پدیدآور
نعیمی حشکوایی, فاطمهعشایری, حسننوروزیان, مریمنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در نظریههای اجتماعی- شناختی پیشنهاد شده است که با روند سالمندی توانایی درک و تنظیم هیجان افزایش مییابد و این به دلیل افزایش بهینه حالت مثبت و افزایش مهارت در درک نشانههای هیجانی معانی واژه دارد. هدف از مقاله حاضر بررسی این نکته است که آیا هیجان از طریق معانی واژگانی جملات قابل درک است یا اطلاعات هیجانی از طریق نوای گفتار هیجانی منتقل میشود. از این رو چگونگی درک مقولههای هیجانی پایه شامل خشم، چندش، ترس، شادی و غم و نیز حالت خنثی از طریق آهنگ گفتار هیجانی در سه گروه سالمندان بالای 65 سال، میانسالان و جوانان بررسی شد تا این نکته مشخص شود که درک واژههای هدف بدون در نظر گرفتن آهنگ هیجانی و تعامل این دو حالت یعنی نوای هیجانی و محتوای واژگانی به چه صورت است. تحقیق حاضر به روش توصیفی- تحلیلی و نیز روش میدانی بر روی 30 آزمونشونده(در هر گروه 10 نفر) انجام شد. بر اساس مشاهدات این بررسی، سالمندان در درک جملات هیجانی از معانی واژهها استفاده میکردند و نوای گفتار هیجانی در درجه دوم قرار داشت. برخلاف سالمندان، جوانان و میانسالان جملات هیجانی را از طریق آهنگ جملات درک میکردند و معانی واژههای هیجانی در اولویت دوم قرار داشت.
کلید واژگان
واژهای هیجانینوای هیجانی
روند سالمندی
هیجانهای پایه
تنظیم هیجان
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری رشته زبانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،گروه توانبخشی، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پرشکی ایران
استاد گروه روان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
شاپا
2099-80022383-0824




