نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorافراشی, آزیتاfa_IR
dc.contributor.authorنعیمی حشکوانی, فاطمهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T00:26:03Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T00:26:03Z
dc.date.available1399-07-09T00:26:03Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T00:26:03Z
dc.date.issued2010-11-22en_US
dc.date.issued1389-09-01fa_IR
dc.date.submitted2010-05-10en_US
dc.date.submitted1389-02-20fa_IR
dc.identifier.citationافراشی, آزیتا, نعیمی حشکوانی, فاطمه. (1389). تحلیل متون داستانی کودک با رویکردِ شعرشناسی‌شناختی. زبان‌شناخت, 1(2), 1-25.fa_IR
dc.identifier.issn2099-8002
dc.identifier.issn2383-0824
dc.identifier.urihttp://languagestudy.ihcs.ac.ir/article_109.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/177336
dc.description.abstractیکی از میان رشته‌هایی که امروزه دستاوردهای زبان‌شناسیِ‌شناختی را به کار می‌گیرد مطالعات ادبی با رویکردِ شناختی است که اصطلاحاً به آن شعرشناسیِ‌شناختی گفته می‌شود. شعرشناسیِ‌شناختی به رابطۀ ذهن انسان با متون ادبی می‌پردازد. در این رویکرد، نظام ادبیات جدا از نظام زبان نیست و درک زبانِ ادبیات بر پایۀ دانش ما از دنیای اطراف صورت می‌گیرد. رویکرد شناختی به ادبیات چگونگی درک رویدادها را به وسیلة آنچه در این رویکرد اصطلاحاً ذهنِ ادبی نامیده می‌شود بررسی می‌کند. در میان رویکردهای موجود نسبت به تحلیل آثار ادبی، جدیدترین دیدگاه برای تحلیل ادبیات از منظر زبان‌شناسی، همین رویکرد شعرشناسی‌شناختی است. در تحقیق حاضر سعی بر آن است تا با استفاده از نظریۀ ذهن ادبی و قصه‌مدارِ ترنر (M.Turner 1996) مفهوم فرافکنی قصه‌مدار توضیح و به این پرسش پاسخ داده شود که چگونه ذهن انسان با متون ادبی رابطه برقرار می‌کند. تأکید بر پیوند ذهن و زبان در نگرش زبان‌شناسی‌شناختی مؤید این نکته است که بهترین نمونه‌ها برای تحلیل‌های شناختی از مراحل اولیۀ رشد زبانی به دست می‌آید. تحلیل متون ادبیات کودک می‌تواند شواهد با ارزشی برای شعرشناسی‌شناختی به دست دهد. بر این اساس، در پژوهش حاضر، دو داستان کودک از کتاب‌های برگزیده انتخاب و بررسی شد. تحلیل داده‌ها در مورد فرافکنی دانش طرحواره‌ای حاکی از این امر است که بازنمود این سازه‌ها در متون داستانی کودک در ایران موفق نبوده است اما، در مورد واحدهای هم‌حوزه، نتایج تحلیل با فرضیۀ تحقیق هم‌سویی نشان می‌دهد.fa_IR
dc.format.extent337
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیfa_IR
dc.publisherIHCSen_US
dc.relation.ispartofزبان‌شناختfa_IR
dc.relation.ispartofLanguage Studiesen_US
dc.subjectزبان‌شناسی‌شناختیfa_IR
dc.subjectشعرشناسی‌شناختیfa_IR
dc.subjectذهن ادبیfa_IR
dc.subjectقصه‌مداریfa_IR
dc.subjectطرحوارۀ تصوریfa_IR
dc.titleتحلیل متون داستانی کودک با رویکردِ شعرشناسی‌شناختیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی-تخصصیfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد‌یار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد زبان‌شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیfa_IR
dc.citation.volume1
dc.citation.issue2
dc.citation.spage1
dc.citation.epage25


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد