مرور دوره 1, شماره 2 بر اساس عنوان

  • تحلیل متون داستانی کودک با رویکردِ شعرشناسی‌شناختی 

    افراشی, آزیتا؛ نعیمی حشکوانی, فاطمه (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2010-11-22)
    یکی از میان رشته‌هایی که امروزه دستاوردهای زبان‌شناسیِ‌شناختی را به کار می‌گیرد مطالعات ادبی با رویکردِ شناختی است که اصطلاحاً به آن شعرشناسیِ‌شناختی گفته می‌شود. شعرشناسیِ‌شناختی به رابطۀ ذهن انسان با متون ادبی می‌پردازد. ...

  • تحول - hu̯ ایرانی باستان در گویش‌های ایرانی 

    طاهری, اسفند‌یار (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2010-11-22)
    خوشۀ همخوانی hu̯– ایرانی باستان در گویش‌های ایرانی به شکل‌های مختلفی تحول یافته است. در این مقاله، پس از شرح مختصر پیشینۀ تحول hu̯– ایرانی باستان در زبان‌های ایرانی دورۀ باستان و ایرانی میانۀ غربی، چگونگی تحول آن در گویش‌های ...

  • ساختار تغذیه در اسطورة مشی و مشیانه براساس متون زبان‌های باستانی ایران 

    مختاریان, بهار (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2010-11-22)
    در این مقاله، اسطورة ایرانی نخستین جفت انسان، مشی و مشیانه، بررسی و نقش تغذیه در این اسطوره در شکل‌گیری فرهنگ و ارزش‌گذاری مربوط به آن توضیح داده می‌شود. با مطابقة صورت‌های مختلف، نشان می‌دهیم که صورت آرمانی تغذیه، در فرهنگ ...

  • ستوش در متون فارسی میانه و آیین‌های زرتشتی 

    گشتاسب, فرزانه (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2010-11-22)
    واژة آیینی «ستوش/ سدوش» به چند معنا در متون فارسی میانه به کار رفته است. در این مقاله معانی گوناگون این واژه بررسی شده است، به مراسمِ بازمانده از آیین ستوش اشاره و در پایانِ مقاله اشتقاقی نو برای واژة ستوش پیشنهاد شده است.

  • سیبویه و سرآغاز دستورنویسی زبان عربی 

    خانجانی, ژیلا (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2010-11-22)
    در این مقاله، آرای سیبویه ـ دانشمند مسلمان و ایرانی ـ دربارۀ زبان و زبان‌شناسی بررسی شده است. این عالم بزرگ ایرانی، که از رهبران نحلۀ بصره نیز بود، در نحو زبان عربی به کمال رسید. کتاب او با عنوان الکتاب از معروف‌ترین و ...

  • گزارش منوچهر جوان جم از تیشتر باران‌ساز در متن فارسی میانة دادستان دینی 

    جعفری دهقی, محمود (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2010-11-22)
    باران در اساطیر ایران پدیده‌ای اهورایی است. پیدایی این اسطوره به‌واسطۀ ویژگی‌های آب و هوایی فلات ایران امری منطقی است. اسطورۀ باران‌سازی «تیشتر» در اوستا و غالب متون فارسی میانه آمده است اما هیچ یک از این منابع اشاره‌ای ...