پژوهشی در شخصیتهای داستان مدیر مدرسه اثر جلال آل احمد
(ندگان)پدیدآور
سرّامی, قدمعلیمقیسه, محمّد حسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مهمترین محور این پژوهش، بررسی شخصیت قهرمان اوّل و قهرمانان اصلی داستان «مدیر مدرسه» از منظر اخلاقی، رفتاری و اعتقادی است که برای هر یک از این سه شاخص، نمونههایی از متن کتاب به عنوان شاهد بیان شده است؛ امّا این که چرا از بین شخصیتهای پرشماری که در داستان حضور دارند، تنها به بررسی همین دو گروه بسنده شده، مهمترین دلیل، به رنگ نقش پررنگ و عمیق قهرمان اول و نیز قهرمانان اصلی بازمیگردد که در سازوکار طولی و حاشیهای داستان، حضوری فعّال و مؤثّر داشتهاند، بهگونهای که میتوان بدون گزاف ادعا کرد، استخوانبندی داستان را شکل میدهند؛ ولی سایر قهرمانان در حکم سایۀ این دو گروه میباشند. موضوع مهم دیگر، این است که در تحلیل قهرمانان داستان، از روش تفسیر متن به متن بهره گرفته شده؛ یعنی به آراء و نظریههای منتقدان ادبی و مفسران دیگر استناد نشده و این مقاله، فقط بازتابدهندۀ تحلیلهای خود نویسنده در خصوص قهرمانانش است. این شیوه، به خواننده اطمینان میدهد، پژوهشی را میخواند که از شائبه حب و بغض منتقدان ادبی خالی است و تحلیل هر قهرمان از نویسندهای است که خود خالق آنها بوده است
کلید واژگان
جلال آل احمدمدیر مدرسه
رمان معاصر فارسی
نقد ادبی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2013-04-211392-02-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجاندانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک
شاپا
2008802723223448




