دوره 5, شماره 1
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
فنّاوری در زبان امروز (جستاری در تأثیر تکنولوژی بر شعر احمد عزیزی)
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2013-04-21)امروزه علوم و فنون با شتابی روزافزون همه جنبههای زندگی بشر را درنوردیده است. این دگرگونی بر نحوه تفکر انسانها نیز تأثیر گذاشته و با تغییر تلقّی افراد نسبت به پدیدههای پیرامونی، مکالمات و گفتگوها نیز تغییر یافتهاست. ...
-
بررسی لام جحود در قرآن و برابریابی فارسی آن
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2013-04-21)برای ترجمه یک متن، نخست باید پیام متن مبدأ بر پایه تمامی عوامل شکل دهنده پیام آن متن در زبان مبدأ بدرستی دریافت شود، از مهمترین عوامل سازنده پیام، ساختهای نحوی متن مبدأ است، این ساختها در تحلیلهای بین زبانی و ترجمه، ...
-
زبانهای از زبان نظامی
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2013-04-21)در اثری ادبی- هنری تا نوشته ساختار منطقی مستحکمی نداشته باشد، اجزای اثر جایگاه ویـژۀ خود را نیافته و چنان که باید به زیبایی و تأثیر دست نمییابند و در نهایت به شکل ایدهآل هنری راه پیدا نمیکند. اوج شگرف و شگفت آفرینش اثر ...
-
بررسی دیدگاههای فیلسوفان مسلمان دربارة وزن و قافیه (با تکیه بر آثار ارسطو، فارابی، ابن رشد، ابن سینا، بغدادی، خواجه نصیر و قرطاجنی)
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2013-04-21)در منابع فلسفی درباره وزن و قافیه مطالبی وجود دارد که لزوماً با مقالات و دلالات عروضیان یکسان نیست. این مقاله با بررسی مفهوم وزن در منابع فلسفی شروع میشود. آنها گونههایی از وزن را در شعر و نثر یافتهاند و بر همین اساس ...
-
روند تاریخی و بازنگری معنایی التفات بلاغی
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2013-04-21)التفات یکی از شگردها و آرایههای ادبی است که با در هم شکستن روال معمول کلام، نقش بسیار مؤثّری در بیداری و جذب مخاطب دارد. این صنعت در بیشتر کتابهای بلاغی عربی و فارسی با عنوان انتقال گوینده از خطاب به غیبت و برعکس تعریف ...
-
نماد، نقاب و اسطوره در شعر پایداری قیصر امینپور
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2013-04-21)شعر دفاع مقدس در ذات و اصالت خود، دارای کارکردهای نمادین و اسطورهای است. این کارکردها به لحاظ ماهیت، ماندگار و پایدار و از ویژگیهای «فرامکانی» و «فرازمانی» برخوردارند. نمادها و مفاهیم وابسته به آن مانند؛ نقاب و اسطوره، ...
-
پژوهشی در شخصیتهای داستان مدیر مدرسه اثر جلال آل احمد
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2013-04-21)مهمترین محور این پژوهش، بررسی شخصیت قهرمان اوّل و قهرمانان اصلی داستان «مدیر مدرسه» از منظر اخلاقی، رفتاری و اعتقادی است که برای هر یک از این سه شاخص، نمونههایی از متن کتاب به عنوان شاهد بیان شده است؛ امّا این که چرا از ...



