مرور دوره 3, شماره 1 بر اساس تاریخ انتشار

در حال نمایش موارد 1 - 10 از 10

  • بدون عنوان 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2011-03-21)

  • شماره 4متن بهار و تابستان90 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2011-03-21)

  • مقایسه سبکی اقتفاهای صائب از حافظ 

    حیدری, علی؛ صحرایی, قاسم؛ مؤمن نیا, پروانه (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2011-03-21)
    یکی از شگردهای صائب نظیره‌گویی است. در دیوان او به نام حدود هشتاد شاعر اشاره شده است. بعد از مولوی، بیشترین استقبال و اقتفاهای صائب از حافظ است. صائب بیست و نه غزل را به استقبال غزل‌های حافظ سروده که در پایان غزل به نام ...

  • تحلیل دو واژه و ترکیب ساختگی در فرهنگ جهانگیری و برهان قاطع 

    منصوری, مجید (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2011-03-21)
    یکی از اشکالات عمده­ای که بر فرهنگ­نویسانِ شبه قاره هند وارد است، لغت­سازی و ترکیب­سازی­های ناروا است. پیدایش شماری از لغات و ترکیبات ساختگی در این فرهنگ­ها معلول بدخوانی و تصحیف­خوانیِ واژه­ها و ترکیبات دیوان شاعرانی ...

  • دایره واژگان (Diction) و نقش آن در شتاب روایت شاهنامه 

    جاهدجاه, عباس؛ رضایی, لیلا (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2011-03-21)
    روایت شاهنامه با وجود اطناب و کندی، در موارد زیادی نیز با ایجاز و شتاب همراه شده است. بررسی ابیات شاهنامه نشان می‌دهد، یکی از عوامل مهم ایجاد شتاب در این روایت، به‌کارگیری شگردهایی در عرصه داستان ‌پردازی مانند حذف بخشی از ...

  • شکست روایی و شیوه‌های بازگشت به داستان در مثنوی 

    بامشکی, سمیرا؛ قوام, ابوالقاسم (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2011-03-21)
    روایت‌های مثنوی دارای شکست‌های فراوانی است که به دلیل عوامل گوناگون به وجود می‌آید. با توجّه به این امر، پرسش مهّم این مقاله این است که راوی (مولوی) از چه شیوه‌هایی برای ارتباط برقرار کردن میان پیرفت‌ها و رویدادهای داستانیِ ...

  • نگاهی دیگر به جناس 

    طهرانی ثابت, ناهید؛ پورنامداریان, تقی (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2011-03-21)
    جناس یکی از ابزارهای ایجاد موسیقی درکلام و از انواع قاعده افزایی است. جناس کارکردهای مختلفی دارد. اگر چه دو شرط «اتفاق لفظ» و «اختلاف معنی» در جناس پذیرفته شده است، با این همه گاه تفاوت‌هایی در تعاریف و مصادیق آن به چشم ...

  • تلفیق احساسات ناهمگون و متضاد (گروتسک) در طنز و مطایبه (نمونة مورد مطالعه: کاریکلماتورهای پرویز شاپور) 

    تسلیم جهرمی, فاطمه؛ طالبیان, یحیی (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2011-03-21)
    گروتسک  (Grotesque)مفهوم، فن یا سبکی در هنر و ادبیات است که در آن ادیب یا هنرمند تلاش می‌کند دو حس ناسازگار ترس (دلهره یا انزجار) و خنده (طنز و مطایبه) را هم زمان به مخاطب خویش القا کند. این مفهوم امروزه توصیف کنندة دنیای ...

  • درآمدی بر سبک شناسی آثار ظهیری سمرقندی 

    کمیلی, مختار (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2011-03-21)
    یکی از نویسندگان سده ششم هـ.ق ظهیری سمرقندی، صاحب آثار سندبادنامه و اغراض السیاسه است. سندبادنامه وی در زمره­ معروفترین آثار داستانی فارسی است که به نثر فنّی نگارش شده و در اسلوب پاره‌ای از متون منثور تأثیر گذاشته است؛ از ...

  • سبک‌شناسی داستان‌های کوتاه ابوالقاسم پاینده (با تکیه بر کتاب‌های دفاع از ملانصرالدین، مرده‌کشان جوزان و ظلمات عدالت) 

    نصر اصفهانی, محمدرضا؛ طلایی, مولود (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2011-03-21)
    سبک خاصی که پاینده در آثار ادبی خود، بویژه داستان­های کوتاهش به کار برده، از حیث زبانی و ادبی قابل توجه است. کاربرد زبان آرکائیک، واژگان عربی، اصطلاحات عامیانه و محلّی، در چارچوب تشبیه، کنایه و اطناب، ساختار تازه­ای به ...