• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • منطق‌پژوهی
    • دوره 8, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • منطق‌پژوهی
    • دوره 8, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    متن‌گرایی در مقابل حداقل‌گرایی در سمانتیک

    (ندگان)پدیدآور
    احمدی, نیمانبوی, لطف اللهحجتی, سید محمد علی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    305.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی اصیل
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    متن‌گرایی، رقیب اصلی حداقل‌گرایی است. نزاع میان این دو رویکرد سمانتیکی، ریشه در نزاع قدیمی تعیین مرز میان سمانتیک و پراگماتیک دارد. متن‌گرایان مدعی‌اند که جملات زبان‌ طبیعی، قبل از غنی‌سازی پراگماتیکی، قابل ‌ارزش‌دهی نیستند. در مقابل، از نظر حداقل‌گرایان، محتوای سمانتیکی حداقلی وجود دارد که معنای قابل ارزش‌دهی جمله را به‌دست می‌دهد که متن اظهار، اثر محدودی روی آن دارد. این تقابل ناشی از شیوه و اندازه‌ای است که متن بر محتوای سمانتیکی تأثیر می‌گذارد. در این مقاله، پس از معرفی این دو رویکرد، استدلال‌های اصلی متن‌گرایان علیه حداقل‌گرایان را مطرح می‌کنیم. سپس نشان می‌دهیم که سمانتیک‌های حداقل‌گرایانه از قبیل سمانتیک اشاره‌‌ای کاپلان، با تفسیر عینی از متن نمی‌تواند مدل مناسبی حتی برای جملات حاوی ارجاع اول‌شخص ارائه کنند و برپایه‌ی تفسیری ذهنی از متن، تمایز نمایه‌ای از غیرنمایه‌ای واضح نیست و سایر عبارت‌های زبان نسبت به متن‌ها، به معنای عام می‌توانند نمایه‌ای باشند.
    کلید واژگان
    متن‌گرایی
    حداقل‌گرایی
    سمانتیک
    پراگماتیک
    متن
    فلسفه منطق

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2017-10-23
    1396-08-01
    ناشر
    پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
    Institute for Humanities and Cultural Studies
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکترای فلسفه (گرایش منطق)، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
    استاد فلسفه (گرایش منطق)، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
    دانشیار فلسفه (گرایش منطق)، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

    شاپا
    2383-0662
    2383-0670
    URI
    http://logicalstudy.ihcs.ac.ir/article_2810.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/175272

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب