بررسی ارجاع گفتمانی در زبان فارسی بر اساس سلسهمراتب کهنگیِ گاندل، هدبرگ و زاخارسکی
(ندگان)پدیدآور
خرمایی, علیرضااسکروچی, الینانوع مدرک
Textعلمی تخصصی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از مباحث اصلی در تحلیل گفتمان ساخت اطلاعی است. تأثیر ساخت اطلاعی را در صورت نحوی، واجشناختی و ساختواژی جمله میتوان دید. در حوزۀ تأثیر ساخت اطلاعی بر صورت ساختواژی جمله، مبحثی تحت عنوان ارجاع گفتمانی وجود دارد. در این مقاله، ارجاع گفتمانی در رمان «مدیر مدرسه» و کتاب «زبان و تفکر»، بر اساس سلسلهمراتب کهنگی گاندل، هدبرگ و زاخارسکی (Gundel, Hedberg and Zacharski, 1993) که یک مدل شناختی است، بررسی شده است. در این سلسلهمراتب شش وضعیت شناختی تعریف شده و ایدۀ اصلی این است که انتخاب صورت لفظ ارجاعی بستگی به وضعیت شناختی مرجع در ذهن شنونده (خواننده) دارد. در مقالة حاضر، 12 صورت ارجاعی مختلف انتخاب شده است و بر اساس مثالهای گردآوریشده، وضعیتهای شناختی هر صورت ارجاعی در قالب یک جدول ارائه میشود. درنهایت، بر اساس ارقام بهدستآمده، نتیجهگیری و مشخص میشود که پیشبینیهای سلسلهمراتب کهنگی تا چه حد با دادههای زبان فارسی سازگار است.
کلید واژگان
ساخت اطلاعیارجاع گفتمانی
سلسلهمراتب کهنگی
وضعیتهای شناختی
صورتهای ارجاعی فارسی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
استادیار زبان شناسی دانشگاه شیرازکارشناسی ارشد زبان شناسی دانشگاه شیراز
شاپا
2423-77282538-2551




