معیارهای تشخیص و محدودة امور تقنینی و اجرایی در آراء شورای نگهبان
(ندگان)پدیدآور
راجی, سیدمحمدهادیبرومند, محمدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
موضوع تمایز تقنین از اجرا و لزوم وجود نهادهای مشخص برای انجام هر کدام از آنها همواره مورد توجه حکومتها بوده است. در جمهوری اسلامی ایران نیز برداشتهای متفاوت از اصول قانون اساسی در خصوص تقنین و اجرا، ضرورت تبیین معیارهای تشخیص این دو حیطه از یکدیگر را پیش از پیش مشخص مینماید. در این بین پیبردن به معیارهای مد نظر شورای نگهبان در تفکیک تقنین از اجرا به عنوان مرجع صالح تفسیر قانون اساسی راهگشا به نظر میرسد. بنابراین طبق رویه اظهارنظر شورای نگهبان از مجلس اول تا انتهای مجلس هشتم مواردی مانند تضییق و یا توسعه موضوع حکم، تعیین ضوابط و حدود قانون، تعیین میزان معافیت و استثناء قوانین، تصمیمگیری در خصوص حقوق و آزادیهای شهروندان، تهیه، تدوین و تعریف اصطلاحات، تعیین میزان جرایم و مجازاتها و ... را میتوان به عنوان معیارهای  امور تقنینی شناخت و مواردی نظیر نصب و عزل مقامات اجرایی، تخصیص و مصرف بودجه، تهیه آییننامه اجرایی، تقدیم لایحه به مجلس، برگزاری انتخابات، تعیین جزئیات امور اجرایی و... را میتوان به عنوان معیارهای امور اجرایی استنباط کرد. البته در این میان مواردی که شورا بر خلاف رویه خود نظر داده باشد نیز قابل مشاهده است.
کلید واژگان
تقنیناجرا
صلاحیت
شورای نگهبان
قانون اساسی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2013-08-231392-06-01
ناشر
پژوهشکــــده شـــورای نگهبــــانGuardian Council Research Institute
سازمان پدید آورنده
دکتری حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتی(ره)، تهران، ایراندانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه امام صادق (علیهالسلام)، تهران، ایران
شاپا
2383-15962676-6574




