مطالعه پارامترهای عملکردی موتور پرخورانی شده هوایی در ارتفاع با استفاده از مدل یک بعدی
(ندگان)پدیدآور
منصوری, حسینامی, فتح الهشریفی آل هاشم, سید علیرضا
نوع مدرک
Textگرایش انتقال حرارت و پیشرانش
زبان مدرک
فارسیچکیده
مدلسازی یک بعدی موتورهای پیستونی هوایی، یکی از روش های مطالعه رفتار و عملکرد آنها در شرایط محیطی مختلف میباشد. در این تحقیق به موضوع مدلسازی یک بعدی موتور روتکس 914 بهعنوان یک موتور توربوشارژدار بنزینی هوایی و نیز پیشبینی رفتار آن در ارتفاعات مختلف پرداخته میشود. برای این منظور مدل یک بعدی کلیه اجزاء موتور همچون؛ فیلتر هوا، کاربراتور، منیفولد هوا، سوپاپهای ورودی و خروجی، سیلندر و پیستون، میللنگ، منیفولد دود و توربوشارژر در نرمافزار GT-Power ایجاد میشود. سپس با اعتبارسنجی مدل با دادههای ارائهشده توسط شرکت سازنده و حصول اطمینان از دقت مناسب مدل، به مطالعه پارامترهای عملکردی مهم موتور و خطوط عملکردی توربوشارژر تا ارتفاع 30 هزارپایی از جنبههای مختلف پروازی پرداخته میشود. با مطالعه انجام شده مشاهده شد که تا ارتفاع 18 هزارپایی، توربوشارژر مانع از افت شدید پارامترهای عملکردی موتور میشود و از آن به بعد به دلیل رسیدن کمپرسور به ناحیه سرعت بیشینه، شارژ هوای مورد نیاز و جلوگیری از افت عملکرد شدید موتور امکانپذیر نیست. همچنین با مطالعه اثر تغییرات دمای محیط بر عملکرد موتور مشاهده شد که افزایش 40 درجهای دمای محیط، سبب افت 10 درصدی توان ترمزی و در نتیجه آن افت عملکرد پرنده در هنگام اوجگیری خواهد شد. تاثیرگذاری تغییرات دمای محیط و ارتفاع بر عملکرد موتور، متفاوت است به صورتیکه تا رسیدن موتور به ناحیه سرعت بیشینه کمپرسور، اثر گذاری تغییرات دمای محیط محسوستر بوده و پس از آن، فاکتور ارتفاع مهمتر از دمای محیط خواهد بود.
کلید واژگان
مدل GT-Powerروتکس 914
مدل سازی یک بعدی
توربوشارژر
ارتفاع بالا
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-03-201399-01-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین(ع)Imam Hussein University
سازمان پدید آورنده
دانشگاه تربیت مدرسدانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تربیت مدرس
مرکز تحقیقات پیشرانش نهاب دانشگاه جامع امام حسین (ع)



