• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مکانیک هوافضا
    • دوره 16, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مکانیک هوافضا
    • دوره 16, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مطالعه پارامترهای عملکردی موتور پرخورانی شده هوایی در ارتفاع با استفاده از مدل یک ‌بعدی

    (ندگان)پدیدآور
    منصوری, حسینامی, فتح الهشریفی آل هاشم, سید علیرضا
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    گرایش انتقال حرارت و پیشرانش
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مدل­سازی یک بعدی موتورهای پیستونی هوایی، یکی از روش های مطالعه رفتار و عملکرد آنها در شرایط محیطی مختلف می­باشد. در این تحقیق به موضوع مدل­سازی یک بعدی موتور روتکس 914 به­عنوان یک موتور توربوشارژدار بنزینی هوایی و نیز پیش­بینی رفتار آن در ارتفاعات مختلف پرداخته می­شود. برای این منظور مدل یک بعدی کلیه اجزاء موتور همچون؛ فیلتر هوا، کاربراتور، منیفولد هوا، سوپاپ­های ورودی و خروجی، سیلندر و پیستون، میل‌لنگ، منیفولد دود و توربوشارژر در نرم­افزار GT-Power ایجاد می­شود. سپس با اعتبارسنجی مدل با داده­های ارائه­شده توسط شرکت سازنده و حصول اطمینان از دقت مناسب مدل، به مطالعه پارامترهای عملکردی مهم موتور و خطوط عملکردی توربوشارژر تا ارتفاع 30 هزارپایی از جنبه­های مختلف پروازی پرداخته می­شود. با مطالعه انجام شده مشاهده شد که تا ارتفاع 18 هزارپایی، توربوشارژر مانع از افت شدید پارامترهای عملکردی موتور می­شود و از آن به بعد به دلیل رسیدن کمپرسور به ناحیه سرعت بیشینه، شارژ هوای مورد نیاز و جلوگیری از افت عملکرد شدید موتور امکان­پذیر نیست. همچنین با مطالعه اثر تغییرات دمای محیط بر عملکرد موتور مشاهده شد که افزایش 40 درجه­ای دمای محیط، سبب افت 10 درصدی توان ترمزی و در نتیجه آن افت عملکرد پرنده در هنگام اوج­گیری خواهد شد. تاثیرگذاری تغییرات دمای محیط و ارتفاع بر عملکرد موتور، متفاوت است به صورتی­که تا رسیدن موتور به ناحیه سرعت بیشینه کمپرسور، اثر گذاری تغییرات دمای محیط محسوس­تر بوده و پس از آن، فاکتور ارتفاع مهمتر از دمای محیط خواهد بود.
    کلید واژگان
    مدل GT-Power
    روتکس 914
    مدل سازی یک بعدی
    توربوشارژر
    ارتفاع بالا

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2020-03-20
    1399-01-01
    ناشر
    دانشگاه جامع امام حسین(ع)
    Imam Hussein University
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه تربیت مدرس
    دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تربیت مدرس
    مرکز تحقیقات پیشرانش نهاب دانشگاه جامع امام حسین (ع)

    شاپا
    1609-5707
    URI
    https://maj.ihu.ac.ir/article_205049.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/171812

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب