جایگاه ادبیات در آموزش زبان فارسی
(ندگان)پدیدآور
خدایی لیقوان, عاطفهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ادبیات مهمترین بخش فرهنگ کلاسیک و از مهمترین عناصر ملی فرهنگ کشور است که همواره ابزاری برای انتقال فرهنگ و تمدن ایران بوده است. برای موفق شدن در امر آموزش زبان نیز، از این ابزار میتوان به شکلی نظاممند استفاده کرد. در این تحقیق در ابتدا نگاهی کوتاه به دو شیوۀ اساسی آموزش زبان یعنی شیوههای ترکیبی و تحلیلی شده و روشهای حاصل از این دو رویکرد معرفی شده است. تحقیقات نشان میدهد استفاده از زبانشناسی نظاممند نقشگرا که دیدگاهی معنا محور است و علاوه بر زبان به تعاملات فرهنگی نیز اهمیت میدهد، روشی مناسب برای آموزش زبان است. در ادامه فواید استفاده از متن ادبی در آموزش زبان و موانع موجود در این راه بررسی شده است. این مطالعه مزایای استفاده از ادبیات در آموزش زبان را مورد بررسی قرار داده و دریافته است که ادبیات در آموزش زبان فرصت مناسبی برای آگاهی زبانی است. از دیگر فواید استفاده از متون ادبی میتوان به استفاده بهتر از واژگان و افزایش سرعت خواندن، تاثیرگذاری بر تعامل زبانآموزان و متن و افزایش میزان صحبت زبان آموزان به دلیل ارزش بینارشتهای ادبیات اشاره کرد. نتیجه این که گنجاندن ادبیات در آموزش زبان یک مزیت در یادگیری است؛ زیرا باعث پیشرفت صلاحیت زبان آموزان در تمام مهارتهای زبانی میشود.
کلید واژگان
متون ادبییادگیری زبان
ادغام زبان
ادبیات
شماره نشریه
7تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01




