نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاسحاقی, فاختهfa_IR
dc.contributor.authorمحمدی, رضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T00:10:50Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T00:10:50Z
dc.date.available1399-07-09T00:10:50Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T00:10:50Z
dc.date.issued2018-02-20en_US
dc.date.issued1396-12-01fa_IR
dc.date.submitted2019-04-21en_US
dc.date.submitted1398-02-01fa_IR
dc.identifier.citationاسحاقی, فاخته, محمدی, رضا. (1396). بررسی رشد کمی و ارتقای کیفیت رشته زبان و ادبیات فارسی در نظام آموزش عالی ایران. مطالعات آموزش زبان فارسی, 3(5), 119-149.fa_IR
dc.identifier.issn2538-6042
dc.identifier.urihttp://maz.journals.miu.ac.ir/article_2709.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/171510
dc.description.abstractزبان فارسی سند هویت، معرف و مظهر دستاوردهای اندیشه فرهیختگان ماست. از این رو توجه همه جانبه به تقویت رشته زبان و ادبیات فارسی در همه مقاطع تحصیلی و خصوصا نظام آموزش عالی مورد تاکید قراردارد. بر این اساس این رشته تقریباً در اکثر دانشگاه‌ها ارائه می‌شود. بررسی آماری تعداد دانشجویان آن نشان می‌دهد که بطور کلی در مقاطع ارشد و دکتری تعداد آنان نسبت به یک دهه پیش نزدیک به دو برابر افزایش داشته و در مقطع کارشناسی نیز بطور متناوب با افزایش و کاهش مواجه بوده است و ناگهان در سال‌های 94 و 95 کاهش شدیدی یافته است. بنابراین در بررسی روند کمی این رشته،  این سوال مطرح می‌شود که آیا در کنار تغییرات رشد کمی، کیفیت این رشته از سطح مطلوبی برخوردار است؟ در این مقاله ضمن بررسی رشد کمی پذیرش دانشجو در رشته‌های زبان و ادبیات فارسی طی 10 سال اخیر، به معرفی الگوی اعتبارسنجی و اهمیت و نقش آن در بهبود و ارتقای کیفیت نظام آموزش عالی پرداخته شده است. همچنین فراتحلیلی بر روی نتایج گزارش‌های ارزیابی درونیِ 15 گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی انجام شده که نتایج آن نشان می‌دهد 17 ملاک ارزیابی در سطح مطلوب،34 ملاک در سطح نسبتاً مطلوب و 24 ملاک در سطح نامطلوب قرار دارد. بر این اساس اقدام منسجم جهت ارزیابی و ارتقای کیفیت گروه‌های آموزشی این رشته ضرورت می‌یابد. از این رو در پایان مقاله راهکارهایی جهت استقرار نظام مناسب ارزیابی و تضمین کیفیت رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های کشور ارائه شده است.fa_IR
dc.format.extent11101
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherجامعه المصطفی العالمیهfa_IR
dc.relation.ispartofمطالعات آموزش زبان فارسیfa_IR
dc.subjectرشد کمیfa_IR
dc.subjectارزیابی کیفیتfa_IR
dc.subjectاعتبارسنجیfa_IR
dc.subjectرشته زبان و ادبیات فارسیfa_IR
dc.subjectنظام آموزش عالیfa_IR
dc.titleبررسی رشد کمی و ارتقای کیفیت رشته زبان و ادبیات فارسی در نظام آموزش عالی ایرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد ارزشیابی مرکز تحقیقات سازمان سنجش آموزش کشورfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیئت علمی و رئیس مرکز تحقیقات، ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عالی سازمان سنجش آموزش کشورfa_IR
dc.citation.volume3
dc.citation.issue5
dc.citation.spage119
dc.citation.epage149


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد