| dc.contributor.author | اسحاقی, فاخته | fa_IR |
| dc.contributor.author | محمدی, رضا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T00:10:50Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T00:10:50Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T00:10:50Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T00:10:50Z | |
| dc.date.issued | 2018-02-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2019-04-21 | en_US |
| dc.date.submitted | 1398-02-01 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | اسحاقی, فاخته, محمدی, رضا. (1396). بررسی رشد کمی و ارتقای کیفیت رشته زبان و ادبیات فارسی در نظام آموزش عالی ایران. مطالعات آموزش زبان فارسی, 3(5), 119-149. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2538-6042 | |
| dc.identifier.uri | http://maz.journals.miu.ac.ir/article_2709.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/171510 | |
| dc.description.abstract | زبان فارسی سند هویت، معرف و مظهر دستاوردهای اندیشه فرهیختگان ماست. از این رو توجه همه جانبه به تقویت رشته زبان و ادبیات فارسی در همه مقاطع تحصیلی و خصوصا نظام آموزش عالی مورد تاکید قراردارد. بر این اساس این رشته تقریباً در اکثر دانشگاهها ارائه میشود. بررسی آماری تعداد دانشجویان آن نشان میدهد که بطور کلی در مقاطع ارشد و دکتری تعداد آنان نسبت به یک دهه پیش نزدیک به دو برابر افزایش داشته و در مقطع کارشناسی نیز بطور متناوب با افزایش و کاهش مواجه بوده است و ناگهان در سالهای 94 و 95 کاهش شدیدی یافته است. بنابراین در بررسی روند کمی این رشته، این سوال مطرح میشود که آیا در کنار تغییرات رشد کمی، کیفیت این رشته از سطح مطلوبی برخوردار است؟
در این مقاله ضمن بررسی رشد کمی پذیرش دانشجو در رشتههای زبان و ادبیات فارسی طی 10 سال اخیر، به معرفی الگوی اعتبارسنجی و اهمیت و نقش آن در بهبود و ارتقای کیفیت نظام آموزش عالی پرداخته شده است. همچنین فراتحلیلی بر روی نتایج گزارشهای ارزیابی درونیِ 15 گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی انجام شده که نتایج آن نشان میدهد 17 ملاک ارزیابی در سطح مطلوب،34 ملاک در سطح نسبتاً مطلوب و 24 ملاک در سطح نامطلوب قرار دارد. بر این اساس اقدام منسجم جهت ارزیابی و ارتقای کیفیت گروههای آموزشی این رشته ضرورت مییابد. از این رو در پایان مقاله راهکارهایی جهت استقرار نظام مناسب ارزیابی و تضمین کیفیت رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاههای کشور ارائه شده است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 11101 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | جامعه المصطفی العالمیه | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مطالعات آموزش زبان فارسی | fa_IR |
| dc.subject | رشد کمی | fa_IR |
| dc.subject | ارزیابی کیفیت | fa_IR |
| dc.subject | اعتبارسنجی | fa_IR |
| dc.subject | رشته زبان و ادبیات فارسی | fa_IR |
| dc.subject | نظام آموزش عالی | fa_IR |
| dc.title | بررسی رشد کمی و ارتقای کیفیت رشته زبان و ادبیات فارسی در نظام آموزش عالی ایران | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد ارزشیابی مرکز تحقیقات سازمان سنجش آموزش کشور | fa_IR |
| dc.contributor.department | عضو هیئت علمی و رئیس مرکز تحقیقات، ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عالی سازمان سنجش آموزش کشور | fa_IR |
| dc.citation.volume | 3 | |
| dc.citation.issue | 5 | |
| dc.citation.spage | 119 | |
| dc.citation.epage | 149 | |