• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات آموزش زبان فارسی
    • دوره 3, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات آموزش زبان فارسی
    • دوره 3, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تداخل زبانی فضای مجازی و زبان معیار و تاثیر آن بر آموزش زبان

    (ندگان)پدیدآور
    هوشنگی, مجید
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    4.719 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    آمیختگی و تداخل زبانی در دو زبان از خصایص فرهنگی و طبیعی ارتباط میان زبانهاست. ورود فرهنگ‌ها و تبادل آن بر اثر عواملی چون جنگ، دین، تجارت، مهاجرت و پژوهش، نوع عمیقی از ارتباط بین زبانها را رقم می‌زند. این گفتگوی زبانی مبنای تاثیرگذاری‌های مهمی بویژه از جنبة واژگانی و دستور زبان شده است؛ یعنی واژگان و نظام دستوری و به نوعی کلام هر دو زبان در بافت یکدیگر نفوذ می‌کنند. این اثرگذاری در دورۀ کنونی با ورود فضای مجازی و اینترنت جهانی به یک ساختار و فرم جدیدی تغییر شکل داده و نوع جدیدی از گفتمان زبانی را در حوزۀ زبان مقصد ایجاد کرده است. این تداخل زبانی میان زبان مجازی و زبان معیار جامعه، در حوزۀ آموزش زبان و یادگیری غیرفارسی زبانان مشکلاتی را برای آموزندگان به ‌وجود می‌آورد. لذا این پژوهش، با روش تحلیلی- توصیفی در صدد پاسخگویی به این مساله است که نقش و جایگاه این فضای نوظهور در اختلالات زبانی و شکل‌گیری بحران‌ در سطح آموزش به چه صورت و شاکله‌ای قابل تعریف، دسته‌بندی و ارائه است. در نتیجه تلاش می‌کند به سرفصل‌های مهم این تداخل و تهدیدهای ناشی از آن اشاره کند و با یک تحلیل در سه حوزۀ واژگانی، آوایی و نحوی به یک بخش بندی مشخص در جهت بازشناسی تفکیکی خطرات پیش روی آموزش زبان فارسی بپردازد. در زبان مجازی واژگان و ساختار نوشتاری متعدّدی به سرعت برساخته یا تحریف شده است که علی‌رغم تغییر فرم واجی و نوشتاری و همچنین تغییر در نظام دستوری و نحوی زبان، بسیاری از واژگان بدیع و نوساخته‌ای را نیز وارد چرخۀ زبانی کرده است که بشدت زبان مقصد را درگیر تحوّل معنایی و کاربردی می‌کند، به‌ گونه‌ای که تنها صورت نوشتاری در یک فرم مشترک نمایان می‌شود و معنا و حوزۀ کاربردی کاملا با یکدیگر متمایز خواهد بود.
    کلید واژگان
    آموزش زبان
    تداخل زبانی
    فضای مجازی
    نظام واژگانی
    نظان آوایی
    نحو زبان

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2017-08-23
    1396-06-01
    ناشر
    جامعه المصطفی العالمیه
    سازمان پدید آورنده
    مدرس و دکترای زبان و ادبیات فارسی

    شاپا
    2538-6042
    URI
    http://maz.journals.miu.ac.ir/article_1995.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/171500

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب