بردباریِ تربیتی در پویش دینی بر پایة نظریة «ترازهای ایمانِ» غزالی
(ندگان)پدیدآور
بلندهمتان, کیواننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
کلیدیترین مفهوم دینی «ایمان» است. ولی این مفهوم در قرآن ناسازنما است. یکی از این ناسازنماها به نقش کردار در ایمان برمیگردد و تاریخ یزدانشناسی در تمدن اسلامی بر گِردِ تلاش برای پاسخ به این ناسازنما شکل گرفته است. پژوهش کنونی میکوشد با بهرهگیری از رویکرد «سنتکاویِ انتقادی»، در میان متون یزدانشناسی گذشته (تا سدۀ هشتم)، نظریههای ایمان را بکاود و آن را مبنایی برای برداشتی از ایمان قرار دهد که ترازهای ایمان خوانده شده و غزالی آن را ریختار بسته است. در این برداشت نو، تکیه بر سازههای عاطفیاخلاقی ایمان بوده و کردار در چرخهای دیالکتیکی با این سازهها قرار میگیرد. این نظریه، گره از آن ناسازنما میگشاید. نیز با گوهریدانستنِ سازههای عاطفی- شهودی- اخلاقی در ایمان، راه بر بردباری تربیتی در پویش دینی گشوده خواهد شد.
کلید واژگان
بردباریتربیت دینی
ایمان
یزدانشناسی
رویکردهای نظری
شماره نشریه
9تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
دانشگاه ادیان و مذاهبUniversity of Religions and Denominations
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه کردستانشاپا
2423-40442538-1547




