رسانههای اجتماعی و مدیریت ارائه خدمات بانکی به نسل دیجیتال با رویکرد نظریه استفاده و رضایتمندی
(ندگان)پدیدآور
فرهنگی, علیاکبرحیدری, مجیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در بسیاری از کشورهای توسعه یافته بانکداری خرد به استفاده از شبکههای اجتماعی همچون فیسبوک، یوتیوب و غیره مبادرت ورزیده تا از این طریق با بخش عمدهای از مشتریان خود که عمدتاً از نسل دیجیتال هستند، در فضائی ملموس با این نسل، که هماناً گسترهای مجازی است، ارتباط برقرار نمایند. اهمیت محیطهای مجازی همچون زندگی ثانویه (second life) آنچنان قابل ملاحظه بوده که شاهد پیدایش و ابداع واحدهای پولی جدید مانند لیندن دلار، بیت کوین و غیره هستیم که رسماً واحدهای پولی رایج در دنیا را به چالش کشیدهاند. در این مقاله 3 تاثیر ناظر بر فرصت ورود به دنیای شبکههای اجتماعی به بحث گذارده میشود که شاید برای بانکهائی که تمایل به ایجاد تغییر و ورود به عرصههای مجازی مطلوب نسل دیجیتال را دارند مفید واقع گردد. نظریه استفاده و رضایتمندی در این مقاله مدنظر بوده و تلاش میشود طی انطباق با نظریه فوق فرصتهای بهرهجوئی از شبکههای اجتماعی در ارائه خدمات بانکی لحاظ گردد. هدف پژوهش دسترسی به مشتریان نسل دیجیتال با توجه به فضای مأنوس رسانههای اجتماعی و اینترنت برای ایشان است. آیا بهکارگیری رسانههای اجتماعی موجب دسترسی بیشتر به مشتریان نسل دیجیتال می شود؟ آیا این دسترسی موجب کاهش هزینههای بانک در جذب مشتری میگردد؟ آیا ایجاد فضای شبکههای اجتماعی و ارائه خدمات بانکی درون این قبیل رسانهها موجبات اعتماد این نسل را فراهم میسازد؟روش پژوهش اکتشافی و شامل مطالعه کتابخانهای در خصوص زمینه کاربرد رسانههای اجتماعی و ارائه خدمات به نسل دیجیتال با رویکرد نظریه استفاده و رضایتمندی است. نتیجه پژوهش حاکی از آن است که ارائه خدمات بانکی در فضای رسانههای اجتماعی میتواند به دسترسی به مشتریان نسل دیجیتال، کاهش هزینهها و اعتمادسازی مجدد مشتریان این نسل منتهی گردد.
کلید واژگان
رسانههای اجتماعینظام بانکی
نسل دیجیتال
وب 2
نظریه استفاده و رضایتمندی
شماره نشریه
427تاریخ نشر
2015-01-211393-11-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی / علوم تحقیقات تهرانسازمان پدید آورنده
عضو هیئتعلمی دانشگاه تهراندانشجوی دکترای مدیریت رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران عهدهدار مکاتبات




