شفافیت اطلاعاتی، کارویژة اصلی رسانه های جمعی در برابرافکارعمومی (باتاکیدبرهدفمندی یارانه ها)
(ندگان)پدیدآور
دیندار فرکوش, فیروزاحمد زاده کرمانی, روح اللهالوندی, هومننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از مهمترین کارویژه های رسانه ها در جوامع مردمسالار شفافیت و پاسخگویی است.شفافیت مستلزم عینیت و عدم پنهانکاری و پاسخگویی به معنای به رسمیت شناختن حق دسترسی شهروندان به اطلاعات و آگاهی یافتن در مورد نحوة ایفای تکالیف نمایندگیاجزای حکومت و پذیرش حق نظارت آنان بر نهادها و سازمانهای حکومتی است. در ارتباط میان رسانه و افکارعمومی، در حالتیرسانه دست بالا را دارد و در جایی و حالتی افکارعمومی. در جایی که افکارعمومی انفعالی مطلق، عمل می کند ، هیچ وقت نمی توانداز محیط خود تصویر درستی پیدا کند؛ زیرا رسانه به شکل حرفه ای عمل می کند، به همین دلیل این نقش مدام دست به دست می شود،گاهی افکارعمومی حرف اول را می زند و گاهی رسانه. دیگرآنکه دراین پژوهش نگرش پذیرش گرا به ، شفافیت اطلاعات منابعاطلاعاتی، بیشترمعتقداست تانگرش انتقادگرا ؛ارسال صریح اخبار ازسوی رسانه ها با نتیجه گیری رسانه همراه است یعنی پیامدهایمثبت طرح بیشترمنعکس می شودودرنتیجه نگرش نیزبیشترهمسازگراوپذیرشگرا خواهدشد. اما چنانچه شفافیت درهیچکدام ازرسانه هاازسوی افکارعمومی دیده نشود نگرشها منتقدانه خواهد شد که رسانه دراین مرحله نتیجه گیری رادراختیارافکارعمومی می گذاردوخود ازنتیجه گیری سرباز می زند.
کلید واژگان
افکارعمومیشفافیت اطلاعاتی
منبع اطلاعاتی
نگرش به هدفمندی یارانه ها
شماره نشریه
217تاریخ نشر
2012-06-211391-04-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی / علوم تحقیقات تهرانسازمان پدید آورنده
نداردندارد
نویسنده مسئول مکاتبات




