مطالعه ی اقتصاد تهیه و تولید انیمیشن تلویزیونی در ایران با مطالعه ی موردی دو انیمیشن داخلی وخارجی (شکرستان و خانواده سیمپسون)
(ندگان)پدیدآور
گل محمدی, ناصرصالحی, عبدالرضا
نوع مدرک
Textعلمی ـ پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه انیمیشن بهعنوان رسانهای قدرتمند و صنعتی پولساز در کشورهای بزرگ جهان به شمار میآید و در طول یک قرن توانسته بهسرعت روند رشد و تکامل را سپری کند. در ایران تهیه و تولید انیمیشن تلویزیونی نتوانسته آن گونه که باید به یک صنعت تبدیل شود. هدف این پژوهش بررسی آسیبهای اقتصادی پیش روی تهیه و تولید انیمیشن تلویزیونی در ایران و ارائه راه کارهای مناسب برای حل این مشکلات میباشد. در این مقاله نقاط ضعف مسیر اقتصاد تولید انیمیشن تلویزیونی در ایران از طریق مصاحبه با دست اندرکاران این عرصه مشخصشده و تأثیر سیستم دولتی تولید بر انیمیشن تلویزیونی در ایران و انحصار بازار خرید و پخش یعنی رسانه ی ملی مورد مطالعه قرار گرفته است. فرآیند تهیه و تولید یکی از سریالهای پربیننده ی انیمیشن در ایران «شکرستان» با یکی از الگوهای موفق سریال انیمیشن تلویزیونی در آمریکا «خانواده ی سیمپسون» مقایسه شده است. این مقوله دارای موانع و آسیبهایی است؛ موانعی که مجموعه ی مرکز مطالعات و تولیدات فیلم انیمیشن حوزه ی هنری تلاش کرده تا با الگوگیری از یک سریال موفق انیمیشن خارجی یعنی «خانواده ی سیمپسون» و گذر کردن از آن موانع، وارد صنعت حرفهای تولید انیمیشن تلویزیونی شود و با تولید مجموعه ی «شکرستان» از بخش صرفاً هنری انیمیشن تلویزیونی خارجشده و با حضور در بخشهای مختلفی از قبیل بازار جانبی و ارائه ی خارجی، به وجوه اقتصادی و صنعتی آن کمک نماید.
کلید واژگان
خانواده ی سیمپسون»«شکرستان»
«تولید»
«پخش تلویزیونی»
«پخش بینالمللی»
«محصولات جانبی»
شماره نشریه
19تاریخ نشر
2020-05-211399-03-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
رییس دانشکده تولید دانشگاه صدا و سیماکارشناسی ارشد تهیه کنندگی تلویزیون دانشگاه صدا سیما
شاپا
2383-062X2383-0638



