ارزیابی ساختار، کنشهای متقابل، گمنامی و بازنمایی خود در چهار شبکۀ اجتماعی مجازی
(ندگان)پدیدآور
عبداللهیان, حمیدزاهدی, محمدجوادشیخ انصاری, مهیننوع مدرک
Textعلمی ـ پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقالۀ حاضر با استفاده از روش مشاهدۀ مشارکتی و مستقیم، به مطالعه و مقایسۀ ساختار، کنشهای متقابل، گمنامی و شیوۀ بازتاب «خود» در چهار شبکۀ اجتماعی مجازی به شرح زیر میپردازد: 1. چترومها در یاهو؛ 2. گروههای مجازی در یاهو؛ 3. شبکۀ قرارملاقات اکیوپید؛ 4. شبکۀ اجتماعی فیسبوک. مسئلۀ این مقاله به تعامل بین ویژگیهای ساختاری و کنشهای متفاوت کاربران در این چهار شبکۀ اجتماعی مربوط میشود. بر اساس ترکیبی از نظریۀ «تعریف وضعیت» توماس و رویکرد کیفی لیندلاف و تیلور نسبت به رشتۀ ارتباطات، مدلی را ارائهکرده و برای فهم بهتر معنای کنش، کاربران در دنیای مجازی بدان عمل کردهایم؛ همچنین، به بازتعریف مفاهیم گروههای ارادی، تجمع و جمع دونفره در فضای مجازی پرداختهایم. نتایج پژوهش نشانمیدهد شیوۀ بازتاب «خود» تحتتأثیر ویژگیهای ساختاری، گمنامی یا هنجارها در دنیای مجازی شکل میگیرد.
کلید واژگان
اکیوپیدچترومها
خود
فیسبوک
گروههای یاهو
گمنامی
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2013-11-221392-09-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
استادارتباطات دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهراندانشیار دانشگاه پیام نور تهران
دانشجوی دکتری جامعهشناسی، پیام نور تهران
شاپا
2383-062X2383-0638




