نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاسکندری, علیfa_IR
dc.contributor.authorچابکی درزآبی, رامینfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T00:07:05Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T00:07:05Z
dc.date.available1399-07-09T00:07:05Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T00:07:05Z
dc.date.issued2012-11-21en_US
dc.date.issued1391-09-01fa_IR
dc.date.submitted2012-08-11en_US
dc.date.submitted1391-05-21fa_IR
dc.identifier.citationاسکندری, علی, چابکی درزآبی, رامین. (1391). عوامل مؤثر در عناصر ارتباطی از دیدگاه قرآن کریم. مطالعات بین‌رشته‌ای در رسانه و فرهنگ, 2(4), 1-24.fa_IR
dc.identifier.issn2383-062X
dc.identifier.issn2383-0638
dc.identifier.urihttp://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_659.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/170089
dc.description.abstractفهم ابعاد و زوایای پدیدۀ ارتباطات و رسانه، به مثابۀ یکی از تجلیات دنیای جدید و به روایتی علت موجدۀ تحولات تاریخی و اجتماعی و صورت‌بندی‌های فرهنگی، نیازمند مفهوم‌سازی و نظریه‌پردازی است. حضور و گستردگی وسایل ارتباط جمعی در سپهر عمومی و انباشت نشانه‌ها و تصاویر رسانه‌ای در همۀ عرصه‌های زندگی، چون اقتصاد و سیاست و فرهنگ و تولید و توزیع معانی، به رسانه‌ای‌شدن فرهنگ، سیاست، و اجتماع منتهی شده است. توجه به این نکته ضروری است که از مهم‌ترین مشخصه‌های تعیین‌کنندۀ موفقیت در ارتباطاتْ شناخت عناصر ارتباطی و عوامل مؤثر بر این عناصر است. در این مقاله، که هدف آن «بررسی عوامل مؤثر بر عناصر ارتباطی از دیدگاه <em>قرآن کریم</em>» است، ابتدا، در چهارچوبی مفهومی و با هدف کسب شناختی نسبتاً مجمل، به معرفی هریک از عناصر خواهیم پرداخت و در ادامه، ضمن احصاء‌ آیات مرتبط با این عناصر، با استفاده از روش «دلفی» عوامل مؤثر منتخب را به مثابۀ مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر عناصر ارتباطی از نظر <em>قرآن کریم</em> تبیین و درنهایت، الگوی هنجاری ارتباطات از نگاه <em>قرآن کریم</em> را بر این اساس ترسیم می‌کنیم. نتایج تحقیق، بر اساس الگوی هنجاری ارتباطات <em>قرآن کریم</em>، تأثیرپذیری «عنصر فرستنده» از چهار عامل اصل فطرت، تفاوت پیش‌زمینه‌ها، ویژگی‌های شخصیتی و پایگاه اجتماعی، «عنصر پیام» از عوامل تکرار پیام، تعدد پیام‌رسان، و قالب‌های پیام، «عنصر کانال» از عامل ابزارهای انتقال پیام، و «عنصر گیرنده»، علاوه‌بر چهار مورد تأثیر‌گذار بر عنصر فرستنده، از چهار عامل ظرفیت درونی، آزادی در انتخاب پیام، تنوع زیستی، و تعدد نیازها را، به منزلۀ مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار، تأیید کرد.fa_IR
dc.format.extent239
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیfa_IR
dc.publisherIHCSen_US
dc.relation.ispartofمطالعات بین‌رشته‌ای در رسانه و فرهنگfa_IR
dc.relation.ispartofInterdisciplinary Studies in Media and Cultureen_US
dc.subjectعنصر فرستندهfa_IR
dc.subjectعنصر پیامfa_IR
dc.subjectعنصر کانالfa_IR
dc.subjectعنصر گیرندهfa_IR
dc.subjectقرآن کریمfa_IR
dc.subjectروش دلفیfa_IR
dc.titleعوامل مؤثر در عناصر ارتباطی از دیدگاه قرآن کریمfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی ـ پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری ارتباطات، دانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری ارتباطات، دانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.citation.volume2
dc.citation.issue4
dc.citation.spage1
dc.citation.epage24


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد