تأثیر هشت هفته بازیهای حرکتی ریتمیک بر تبحر حرکتی، پرخاشگری و پیشرفت تحصیلی کودکان مبتلا به بیش فعالی/نقص توجه
(ندگان)پدیدآور
سبزواری, حامدارشم, سعیدپروین پور, شهابنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه و اهداف
اختلال بیش فعالی/نقص توجه یکی از اختلالات شایع در کودکان دبستانی است که بر عملکرد حرکتی، تحصیلی و روانی تأثیر میگذارد. هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر بازیهای حرکتی ریتمیک بر تبحر حرکتی، پرخاشگری و پیشرفت تحصیلی کودکان مبتلا به بیشفعالی/نقص توجه بود.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر از نوع تجربی و با طرح تحقیق پیش آزمون-پس آزمون بود. تعداد 40 نفر از کودکان 8 و 9 سال مبتلا به بیشفعالی/نقص توجه از دانشآموزان پایه دوم و سوم شهر پلدختر در مطالعه حاضر شرکت کردند. ابتدا دانشآموزان با استفاده از پرسشنامه کانرز فرم والدین و مصاحبه بالینی شناسایی شدند. سپس برای ارزیابی تبحر حرکتی، پرخاشگری و پیشرفت تحصیلی به ترتیب از آزمونهای فرم کوتاه تبحر حرکتی بروینیکس-اوزرتسکی ویرایش دوم، پرسشنامه پرخاشگری شهیم و معدل دروس ریاضی، علوم، فارسی استفاده شد.
یافته ها
تجزیهوتحلیل نتایج آماری نشان داد که بازیهای حرکتی ریتمیک تأثیر مثبت معناداری بر تبحر حرکتی (000/0=P=31/189,F)، پرخاشگری (001/0 =P=10/6, F) و پیشرفت تحصیلی (004/0 =P=30/4, F) کودکان مبتلا به بیشفعالی/نقص توجه دارد (0/05>P).
نتیجه گیری
با توجه به جذابیت و متنوع بودن بازیهای حرکتی پیشنهاد میشود معلمین و مربیان توانبخشی برای افزایش تأثیرگذاری، این بازیها را همراه با موسیقی، شعر و ترانه برای افزایش تبحر حرکتی، پرخاشگری و پیشرفت تحصیلی کودکان مبتلا به بیشفعالی/نقص توجه استفاده کنند.
کلید واژگان
بازیهای حرکتی ریتمیکتبحر حرکتی
پرخاشگری
پیشرفت تحصیلی
بیش فعالی/نقص توج
رفتار حرکتی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-12-221398-10-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیShahid Beheshti University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد رفتارحرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایراناستادیار رفتارحرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران
استادیار رفتارحرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران
شاپا
2251-84012252-0414
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
- 
اعتباریابی دستگاه اندازه گیری هماهنگی حرکتی بین فردی و درون فردی شهبازی, مهدی؛ بهلول, اکبر؛ مدبری, شقایق (دانشگاه خوارزمی تهران, 2020-08-01)دستگاه اندازه گیری هماهنگی حرکتی بین فردی و درون فردی برای قرار دادن اطلاعات مربوط به هماهنگی حرکات انسان در دسترس محققان، مربیان و درمان گران، طراحی و ساخته شده است. برای بررسی اعتبارسنجی این ابزار از 28 شرکت کننده با ...
 
- 
تاثیر بازی های مبتنی بر مهارت حرکتی بنیادی بر مهارت های ادراکی حرکتی کودکان پسر 10 ساله زمانی, محمد حسین؛ طاهری نسب, مصطفی؛ فاخر, مهدی (مهدی تاراجیانmehdi tarajian, 2023-02-20)هدف از تحقیق حاضر، بررسی تاثیر بازی های مبتنی بر مهارت حرکتی بنیادی بر مهارت های ادراکی حرکتی کودکان پسر 10 ساله بود. روش پژوهش، نیمه تجربی با طرح پیشآزمون-پسآزمون بود. تعداد 40 دانشآموز پسر ابتدایی بهصورت نمونهگیری ...
 
- 
اثر زمانبندی تمرین و ریتم شبانهروزی بر یادگیری مهارت فورهند تنیس روی میز انتظاری, مرضیه؛ انتظاری, مرضیه؛ عبدلی, بهروز؛ عبدلی, بهروز؛ شمسی پور دهکردی, پروانه؛ شمسی پور دهکردی, پروانه (پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی, 2018-09-23)هدف پژوهش حاضر، تعیین اثر زمانبندی تمرین و ریتم شبانهروزی بر یادگیری مهارت فورهند تنیس روی میزبود. پژوهش حاضر ازنوع نیمهتجربی بود. بدینمنظور، 40 آزمودنی مبتدی، راستدست و با میانگین سنی 21/3± 22، براساس معیارهای ورود ...
 




