• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی
    • دوره 8, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی
    • دوره 8, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر هشت هفته بازی‌های حرکتی ریتمیک بر تبحر حرکتی، پرخاشگری و پیشرفت تحصیلی کودکان مبتلا به بیش فعالی/نقص توجه

    (ندگان)پدیدآور
    سبزواری, حامدارشم, سعیدپروین پور, شهاب
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    867.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه و اهداف اختلال بیش ­فعالی/نقص توجه یکی از اختلالات شایع در کودکان دبستانی است که بر عملکرد حرکتی، تحصیلی و روانی تأثیر می‌گذارد. هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر بازی‌های حرکتی ریتمیک بر تبحر حرکتی، پرخاشگری و پیشرفت تحصیلی کودکان مبتلا به بیش­فعالی/نقص توجه بود. مواد و روش­ ها پژوهش حاضر از نوع تجربی و با طرح تحقیق پیش ­آزمون-پس ­آزمون بود. تعداد 40 نفر از کودکان 8 و 9 سال مبتلا به بیش­فعالی/نقص توجه از دانش‌آموزان پایه دوم و سوم شهر پلدختر در مطالعه حاضر شرکت کردند. ابتدا دانش‌آموزان با استفاده از پرسش­نامه کانرز فرم والدین و مصاحبه بالینی شناسایی شدند. سپس برای ارزیابی تبحر حرکتی، پرخاشگری و پیشرفت تحصیلی به ترتیب از آزمون‌های فرم کوتاه تبحر حرکتی بروینیکس-اوزرتسکی ویرایش دوم، پرسش­نامه پرخاشگری شهیم و معدل دروس ریاضی، علوم، فارسی استفاده شد. یافته­ ها تجزیه‌وتحلیل نتایج آماری نشان داد که بازی‌های حرکتی ریتمیک تأثیر مثبت معناداری بر تبحر حرکتی (000/0=P=31/189,F)، پرخاشگری (001/0 =P=10/6, F) و پیشرفت تحصیلی (004/0 =P=30/4, F) کودکان مبتلا به بیش­فعالی/نقص توجه دارد (0/05>P). نتیجه­ گیری با توجه به جذابیت و متنوع بودن بازی‌های حرکتی پیشنهاد می‌شود معلمین و مربیان توان‌بخشی برای افزایش تأثیرگذاری، این بازی‌ها را همراه با موسیقی، شعر و ترانه برای افزایش تبحر حرکتی، پرخاشگری و پیشرفت تحصیلی کودکان مبتلا به بیش­فعالی/نقص توجه استفاده کنند.
    کلید واژگان
    بازی‌های حرکتی ریتمیک
    تبحر حرکتی
    پرخاشگری
    پیشرفت تحصیلی
    بیش ­فعالی/نقص توج
    رفتار حرکتی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2019-12-22
    1398-10-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
    Shahid Beheshti University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد رفتارحرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران
    استادیار رفتارحرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران
    استادیار رفتارحرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران

    شاپا
    2251-8401
    2252-0414
    URI
    https://dx.doi.org/10.22037/jrm.2019.111905.2124
    http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100733.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/169955

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • اعتباریابی دستگاه اندازه گیری هماهنگی حرکتی بین فردی و درون فردی 

      شهبازی, مهدی؛ بهلول, اکبر؛ مدبری, شقایق (دانشگاه خوارزمی تهران, 2020-08-01)
      دستگاه اندازه گیری هماهنگی حرکتی بین فردی و درون فردی برای قرار دادن اطلاعات مربوط به هماهنگی حرکات انسان در دسترس محققان، مربیان و درمان گران، طراحی و ساخته شده است. برای بررسی اعتبارسنجی این ابزار از 28 شرکت کننده با ...

    • تاثیر بازی های مبتنی بر مهارت حرکتی بنیادی بر مهارت های ادراکی حرکتی کودکان پسر 10 ساله 

      زمانی, محمد حسین؛ طاهری نسب, مصطفی؛ فاخر, مهدی (مهدی تاراجیانmehdi tarajian, 2023-02-20)
      هدف از تحقیق حاضر، بررسی تاثیر بازی های مبتنی بر مهارت حرکتی بنیادی بر مهارت های ادراکی حرکتی کودکان پسر 10 ساله بود. روش پژوهش، نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون بود. تعداد 40 دانش‌آموز پسر ابتدایی به‌صورت نمونه‌گیری ...

    • اثر زمان‌بندی تمرین و ریتم شبانه‌روزی بر یادگیری مهارت فورهند تنیس روی میز 

      انتظاری, مرضیه؛ انتظاری, مرضیه؛ عبدلی, بهروز؛ عبدلی, بهروز؛ شمسی پور دهکردی, پروانه؛ شمسی پور دهکردی, پروانه (پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی, 2018-09-23)
      هدف پژوهش حاضر، تعیین اثر زمان‌بندی تمرین و ریتم شبانه‌روزی بر یادگیری مهارت فورهند تنیس روی میزبود. پژوهش حاضر ازنوع نیمه‌تجربی بود. بدین‌منظور، 40 آزمودنی مبتدی، راست‌دست و با میانگین سنی 21/3± 22، براساس معیارهای ورود ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب