تاثیر بازی های مبتنی بر مهارت حرکتی بنیادی بر مهارت های ادراکی حرکتی کودکان پسر 10 ساله
(ندگان)پدیدآور
زمانی, محمد حسینطاهری نسب, مصطفیفاخر, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از تحقیق حاضر، بررسی تاثیر بازی های مبتنی بر مهارت حرکتی بنیادی بر مهارت های ادراکی حرکتی کودکان پسر 10 ساله بود. روش پژوهش، نیمه تجربی با طرح پیشآزمون-پسآزمون بود. تعداد 40 دانشآموز پسر ابتدایی بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه تجربی بازی های مبتنی بر مهارت حرکتی بنیادی و کنترل قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده در این تحقیق آزمون تبحر حرکتی بروینینکس– اوزرتسکی ویرایش 2 برای بررسی مهارت های ادراکی-حرکتی بود. در ابتدا شرکت-کنندگان پیشآزمون مهارتهای برونینکس و اوزرتسکی ویرایش 2 را اجرا کردند. گروه بازی های مبتنی بر مهارت حرکتی بنیادی با مهارت های جابجایی و کنترل شی به مدت 8 هفته، 2 بار در هفته و هر جلسه 30 دقیقه تمرین کردند. در انتهای جلسات تمرینی، پس آزمون مهارت های بروینینکس– اوزرتسکی ویرایش 2 اجرا گردید. نتایج نشان داد که، گروه بازیهای مبتنی بر مهارت حرکتی بنیادی در رشد مهارتهای ادراکی حرکتی تاثیر معناداری داشتند، و در هر دو حیطه مهارت درشت و ظریف بهبود معناداری را ایجاد کردند. بنابراین، بر اساس یافتههای این تحقیق، با توجه به اهمیت بالای مهارت های حرکتی بنیادی در رشد همه جانبه کودکان، میتوان از بازی های مبتنی بر مهارت حرکتی بنیادی برای بهبود رشد حرکتی بهره برد.
کلید واژگان
رشد حرکتیبازی مبتنی بر مهارت حرکتی بنیادی
مهارت های ادراکی حرکتی
کودکان
رفتار حرکتی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2023-02-201401-12-01
ناشر
مهدی تاراجیانmehdi tarajian
سازمان پدید آورنده
دانشگاه جهرم، جهرم، ایران.دکتری تخصصی رشد حرکتی، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد جهرم، جهرم
شاپا
2645-78062645-7792
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
اعتباریابی دستگاه اندازه گیری هماهنگی حرکتی بین فردی و درون فردی
شهبازی, مهدی؛ بهلول, اکبر؛ مدبری, شقایق (دانشگاه خوارزمی تهران, 2020-08-01)دستگاه اندازه گیری هماهنگی حرکتی بین فردی و درون فردی برای قرار دادن اطلاعات مربوط به هماهنگی حرکات انسان در دسترس محققان، مربیان و درمان گران، طراحی و ساخته شده است. برای بررسی اعتبارسنجی این ابزار از 28 شرکت کننده با ...
-
اثر زمانبندی تمرین و ریتم شبانهروزی بر یادگیری مهارت فورهند تنیس روی میز
انتظاری, مرضیه؛ انتظاری, مرضیه؛ عبدلی, بهروز؛ عبدلی, بهروز؛ شمسی پور دهکردی, پروانه؛ شمسی پور دهکردی, پروانه (پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی, 2018-09-23)هدف پژوهش حاضر، تعیین اثر زمانبندی تمرین و ریتم شبانهروزی بر یادگیری مهارت فورهند تنیس روی میزبود. پژوهش حاضر ازنوع نیمهتجربی بود. بدینمنظور، 40 آزمودنی مبتدی، راستدست و با میانگین سنی 21/3± 22، براساس معیارهای ورود ...
-
مقایسه تمایلات حرکتی در کودکان ۶ تا ۹ ساله با سبکهای دلبستگی ایمن و ناایمن
نجمه, زیودار؛ پزشک, شهلا؛ اسکندری, حسین (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب, 2021-06-22)هدف این پژوهش مقایسه تمایلات حرکتی در کودکان 6 تا 9 سال با سبک دلبستگی ایمن و ناایمن بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و علی مقایسهای بود و نمونهها شامل ۲۴ کودک ۶ تا ۹ سال دختر و پسر (۸ کودک دلبستة ایمن، ۸ کودک دلبستة ناایمن ...




