• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی
    • دوره 5, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی
    • دوره 5, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مروری بر هنجاریابی آزمون های تونال پردازش زمانی-شنیداری در بزرگسالان

    (ندگان)پدیدآور
    رجبعلی پور, رضوانجلیلوند کریمی, لیلا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    952.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله مروری
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه  و اهداف پردازش شنوایی مرکزیCentral Auditory Processing (CAP) عبارت است از توانایی و قابلیت سیستم اعصاب مرکزی در استفاده از اطلاعات شنیداری. این پروسه شامل پردازش قابل درک اطلاعات شنیداری در سیستم اعصاب مرکزی است که عامل آن فعالیت­های نوروبیولوژیکی است که به پیدایش پتانسیل­های الکتروفیریولوژیک شنیداری منجر می­شود. پردازش زمانی-شنیداری به عنوان درک صوت یا درک تغییر صوت در یک فاصله­ی زمانی تعریف می­شود. پردازش زمانی یکی از قابلیت­های سیستم شنیداری مرکزی در درک شنیداری اصوات گفتاری و غیر گفتاری محسوب می­شود. نقص پردازش زمانی موجب مشکلاتی نظیر اختلال در درک گفتار تند و سریع، تمایز واج­ها، درک موسیقی و ریتم می­گردد. تاکنون آزمون­های مختلفی برای ارزیابی پردازش زمانی شنوایی ساخته شده است که متدوال­ترین آنها عبارتند از: آزمون توالی الگوی دیرش Duration Pattern Sequence Test (DPST)، آزمون توالی الگوی زیروبمی Pitch Pattern Sequence Test (PPST) و آزمون تشخیص وقفه­ی تصادفی  Random Gap Detection Test (RGDT) مواد و روش­ها ابتدا در بانک‏های اطلاعاتی Google Scholar، PubMed وScience Direct  با کلید واژه­هایDuration Adult Auditory، Normative Data، Temporal Auditory Processing، Auditory Processing، Gap in Processing، Random Gap Detection Test، Pitch Pattern Sequence Test، Noise Pattern Sequence Test، جستجو انجام شد. سپس مقالات مرتبط از تاریخ 1971 تا 2015 مورد بررسی قرار گرفت. در مرحله­ی اول 51 مقاله­ی مرتبط با موضوع انتخاب گردید. از میان این مقالات، مقالات و کتاب­هایی که بیشتر با موضوع هنجاریابی آزمون­های تونال پردازش شنوایی مرتبط بودند، انتخاب و در نگارش مقاله از آن­ها استفاده شد. نتیجه­ گیری برای به­دست آوردن اطلاعات هنجار در جمعیت لازم است در هر رده­ی سنی تعداد افراد بیش­تری مورد آزمون قرار بگیرند تا نتایج آماری بهتری به­دست آید. بهترین معیار هنجاریابی فاصله­ی دو انحراف معیار از میانگین می­باشد.
    کلید واژگان
    هنجاریابی آزمون­های تونال پردازش شنوایی
    پردازش زمانی-شنوایی
    آزمون توالی الگوی دیرش
    آزمون توالی الگوی زیروبمی
    آزمون تشخیص وقفه­ی تصادفی
    شنوایی شناسی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2016-12-21
    1395-10-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
    Shahid Beheshti University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    دفتر تحقیقات و فن آوری دانشجویان، کارشناسی ارشد شنوایی شناسی. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
    عضو هیئت علمی گروه شنوایی شناسی. دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

    شاپا
    2251-8401
    2252-0414
    URI
    https://dx.doi.org/10.22037/jrm.2016.1100409
    http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100409.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/169754

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • آزمون‌های پرتوان‌تر از آزمون نسبت درستنمایی با استفاده از فرضیه‌های اجتماع-اشتراک برای واریانس نمونه‌های مستقل از توزیع نرمال 

      نیکنام, زهرا؛ چینی پرداز, رحیم (انجمن آمار ایران, 2024-08-01)
      آزمون‌های فرضیه کلاسیک، در حالتی که پارامترهای تحت آزمون دارای محدودیت نباشند، آزمون‌های مناسب، مانند آزمون‌های به طور یکنواخت پرتوان‌ترین و آزمون‌های به طور یکنواخت پرتوان‌ترین نااریب را ارائه می‌دهند. این آزمون‌ها برای ...

    • اعتباریابی و رواسازی آزمون چندگزینه‌ای- چند پاسخ پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان زن دانشکده علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز 

      داوری فیض پور آذر, شیرین؛ اقدسی, علی نقی؛ گل محمدنژاد بهرامی, غلامرضا (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز, 2017-05-22)
      هدف از تحقیق حاضر اعتباریابی و رواسازی آزمون چندگزینه‌ای- چند پاسخ پیشرفت تحصیلی با استفاده از روش روانسنجی بود. جامعه آماری شامل کلیه دروس ارائه شده در نیمسال دوم سال تحصیلی 95-94 در مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی ...

    • تعیین ابزارهای بالینی مناسب جهت تشخیص زود هنگام افراد در معرض خطر افتادن 

      جهانتابی‌نژاد, سیف‌الله؛ رستمی, حمید‌رضا؛ خیاط‌زاده ماهانی, محمد؛ کریمی, حسین؛ رهبر, ثریا (دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز, 2012-01-21)
      زمینه و هدف: واژۀ تعادل به توانایی حفظ مرکز ثقل بدن درون سطح اتکا اطلاق می­شود که نیاز به فعالیت مداوم عضلات و وضعیت صحیح مفاصل دارد. هدف از مطالعة حاضر تعیین مناسب­ترین ابزارهای بالینی ارزیابی تعادل نسبت ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب