مروری بر هنجاریابی آزمون های تونال پردازش زمانی-شنیداری در بزرگسالان
(ندگان)پدیدآور
رجبعلی پور, رضوانجلیلوند کریمی, لیلانوع مدرک
Textمقاله مروری
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه  و اهداف پردازش شنوایی مرکزیCentral Auditory Processing (CAP) عبارت است از توانایی و قابلیت سیستم اعصاب مرکزی در استفاده از اطلاعات شنیداری. این پروسه شامل پردازش قابل درک اطلاعات شنیداری در سیستم اعصاب مرکزی است که عامل آن فعالیتهای نوروبیولوژیکی است که به پیدایش پتانسیلهای الکتروفیریولوژیک شنیداری منجر میشود. پردازش زمانی-شنیداری به عنوان درک صوت یا درک تغییر صوت در یک فاصلهی زمانی تعریف میشود. پردازش زمانی یکی از قابلیتهای سیستم شنیداری مرکزی در درک شنیداری اصوات گفتاری و غیر گفتاری محسوب میشود. نقص پردازش زمانی موجب مشکلاتی نظیر اختلال در درک گفتار تند و سریع، تمایز واجها، درک موسیقی و ریتم میگردد. تاکنون آزمونهای مختلفی برای ارزیابی پردازش زمانی شنوایی ساخته شده است که متدوالترین آنها عبارتند از: آزمون توالی الگوی دیرش Duration Pattern Sequence Test (DPST)، آزمون توالی الگوی زیروبمی Pitch Pattern Sequence Test (PPST) و آزمون تشخیص وقفهی تصادفی  Random Gap Detection Test (RGDT) مواد و روشها ابتدا در بانکهای اطلاعاتی Google Scholar، PubMed وScience Direct  با کلید واژههایDuration Adult Auditory، Normative Data، Temporal Auditory Processing، Auditory Processing، Gap in Processing، Random Gap Detection Test، Pitch Pattern Sequence Test، Noise Pattern Sequence Test، جستجو انجام شد. سپس مقالات مرتبط از تاریخ 1971 تا 2015 مورد بررسی قرار گرفت. در مرحلهی اول 51 مقالهی مرتبط با موضوع انتخاب گردید. از میان این مقالات، مقالات و کتابهایی که بیشتر با موضوع هنجاریابی آزمونهای تونال پردازش شنوایی مرتبط بودند، انتخاب و در نگارش مقاله از آنها استفاده شد. نتیجه گیری برای بهدست آوردن اطلاعات هنجار در جمعیت لازم است در هر ردهی سنی تعداد افراد بیشتری مورد آزمون قرار بگیرند تا نتایج آماری بهتری بهدست آید. بهترین معیار هنجاریابی فاصلهی دو انحراف معیار از میانگین میباشد.
کلید واژگان
هنجاریابی آزمونهای تونال پردازش شنواییپردازش زمانی-شنوایی
آزمون توالی الگوی دیرش
آزمون توالی الگوی زیروبمی
آزمون تشخیص وقفهی تصادفی
شنوایی شناسی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2016-12-211395-10-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیShahid Beheshti University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
دفتر تحقیقات و فن آوری دانشجویان، کارشناسی ارشد شنوایی شناسی. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایرانعضو هیئت علمی گروه شنوایی شناسی. دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
شاپا
2251-84012252-0414
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
- 
آزمونهای پرتوانتر از آزمون نسبت درستنمایی با استفاده از فرضیههای اجتماع-اشتراک برای واریانس نمونههای مستقل از توزیع نرمال نیکنام, زهرا؛ چینی پرداز, رحیم (انجمن آمار ایران, 2024-08-01)آزمونهای فرضیه کلاسیک، در حالتی که پارامترهای تحت آزمون دارای محدودیت نباشند، آزمونهای مناسب، مانند آزمونهای به طور یکنواخت پرتوانترین و آزمونهای به طور یکنواخت پرتوانترین نااریب را ارائه میدهند. این آزمونها برای ...
 
- 
اعتباریابی و رواسازی آزمون چندگزینهای- چند پاسخ پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان زن دانشکده علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز داوری فیض پور آذر, شیرین؛ اقدسی, علی نقی؛ گل محمدنژاد بهرامی, غلامرضا (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز, 2017-05-22)هدف از تحقیق حاضر اعتباریابی و رواسازی آزمون چندگزینهای- چند پاسخ پیشرفت تحصیلی با استفاده از روش روانسنجی بود. جامعه آماری شامل کلیه دروس ارائه شده در نیمسال دوم سال تحصیلی 95-94 در مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی ...
 
- 
تعیین ابزارهای بالینی مناسب جهت تشخیص زود هنگام افراد در معرض خطر افتادن جهانتابینژاد, سیفالله؛ رستمی, حمیدرضا؛ خیاطزاده ماهانی, محمد؛ کریمی, حسین؛ رهبر, ثریا (دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز, 2012-01-21)زمینه و هدف: واژۀ تعادل به توانایی حفظ مرکز ثقل بدن درون سطح اتکا اطلاق میشود که نیاز به فعالیت مداوم عضلات و وضعیت صحیح مفاصل دارد. هدف از مطالعة حاضر تعیین مناسبترین ابزارهای بالینی ارزیابی تعادل نسبت ...
 




