• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم آماری
    • دوره 19, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم آماری
    • دوره 19, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    آزمون‌های پرتوان‌تر از آزمون نسبت درستنمایی با استفاده از فرضیه‌های اجتماع-اشتراک برای واریانس نمونه‌های مستقل از توزیع نرمال

    (ندگان)پدیدآور
    نیکنام, زهراچینی پرداز, رحیم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    742.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی بنیادی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    آزمون‌های فرضیه کلاسیک، در حالتی که پارامترهای تحت آزمون دارای محدودیت نباشند، آزمون‌های مناسب، مانند آزمون‌های به طور یکنواخت پرتوان‌ترین و آزمون‌های به طور یکنواخت پرتوان‌ترین نااریب را ارائه می‌دهند. این آزمون‌ها برای فرضیه‌های خاص مانند یک‌طرفه و دوطرفه برای پارامتر شکل گرفته‌اند. امّا در عمل ممکن است با فرضیه‌هایی مواجه شویم که پارامترهای تحت آزمون، دارای نوعی محدودیت در فرضیه صفر و یا در فرضیه مقابل باشند. چنین فرضیه‌هایی در چارچوب آزمون فرضیه‌های کلاسیک نمی‌گنجند. بنابراین آماردانان به جای پرتوان‌ترین آزمون‌ها، به دنبال آزمون‌های پرتوان‌تر هستند. در مقاله حاضر آزمون اجتماع-اشتراک برای آزمون علامت واریانس‌های چند جامعه نرمال به دست آمده و با آزمون نسبت درستنمایی مقایسه شده است. با وجود اینکه آزمون اجتماع-اشتراک پرتوان‌تر است، امّا هر دو آزمون نااریب نیستند. دو آزمون مستطیلی و هموار کننده جهت آزمون با توان بیشتر مورد بررسی قرار گرفته‌اند. 
    کلید واژگان
    آزمون اجتماع-اشتراک
    آزمون نسبت درستنمایی
    آزمون پرتوان‌تر
    آزمون مستطیلی
    آزمون هموار کننده
    استنباط آماری

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2024-08-01
    1403-05-11
    ناشر
    انجمن آمار ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه شهید چمران اهواز
    دانشگاه شهید چمران اهواز

    شاپا
    1735-8183
    URI
    https://dx.doi.org/10.61186/jss.19.1.4
    http://jss.irstat.ir/article-1-897-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1166698

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • اعتباریابی و رواسازی آزمون چندگزینه‌ای- چند پاسخ پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان زن دانشکده علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز 

      داوری فیض پور آذر, شیرین؛ اقدسی, علی نقی؛ گل محمدنژاد بهرامی, غلامرضا (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز, 2017-05-22)
      هدف از تحقیق حاضر اعتباریابی و رواسازی آزمون چندگزینه‌ای- چند پاسخ پیشرفت تحصیلی با استفاده از روش روانسنجی بود. جامعه آماری شامل کلیه دروس ارائه شده در نیمسال دوم سال تحصیلی 95-94 در مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی ...

    • تعیین ابزارهای بالینی مناسب جهت تشخیص زود هنگام افراد در معرض خطر افتادن 

      جهانتابی‌نژاد, سیف‌الله؛ رستمی, حمید‌رضا؛ خیاط‌زاده ماهانی, محمد؛ کریمی, حسین؛ رهبر, ثریا (دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز, 2012-01-21)
      زمینه و هدف: واژۀ تعادل به توانایی حفظ مرکز ثقل بدن درون سطح اتکا اطلاق می­شود که نیاز به فعالیت مداوم عضلات و وضعیت صحیح مفاصل دارد. هدف از مطالعة حاضر تعیین مناسب­ترین ابزارهای بالینی ارزیابی تعادل نسبت ...

    • هنجاریابی خرده آزمون‌های جور کردن ابزار و شکل مجموعه آزمون‌های استعداد عمومی 

      عریضی, حمیدرضا؛ یزدچی, صفورا؛ عابدی, احمد؛ خادمی, زرین السادات (سیدعلی نقی خرازی, 2003-04-01)
      هدف: این تحقیق با هدف تعیین روایی، پایایی و هنجاریابی آزمون‌های جور کردن ابزار و جور کردن شکل، از مجموعه آزمون‌ استعداد عمومی (GATB) انجام شده است. روش: جامعه تحقیق را کلیه دانش‌آموزان پایه اول دبیرستان شهر اصفهان تشکیل ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب