بررسی پایایی نسبی و مطلق چندی از آزمون های پردازش شنوایی فارسی برای گوش دادن دایکوتیک و بازشناسی گفتار در حضور نویز در کودکان بهنجار ۱۲-۶ ساله
(ندگان)پدیدآور
مرادی جو, الهاممهدوی, محمدابراهیمزرین کوب, هماطباطبایی, سید مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه و اهداف
ارزیابی پردازش شنوایی در کودکان به وسیله آزمونهای ویژه با حساسیت تاییدشده انجام میشود. برای هر آزمون ساخته یا بومیسازیشده باید مدارکی برای اثبات پایایی قابل قبول آن وجود داشته باشد. اخیرا دو آزمون شنوایی دایکوتیک و دو آزمون بازشناسی گفتار در حضور نویز از آزمونهای پردازش شنوایی به زبان فارسی ساخته شده است. مطالعه حاضر با هدف بررسی پایایی بازآزمایی آزمونهای نامبرده در کودکان بهنجار انجام شد.
مواد و روش ها
مطالعه مشاهدهای-تحلیلی حاضر بر روی چهل کودک ۱۲-۶ ساله از دو مدرسه ابتدایی در شهر تهران انجام شد. معیارهای ورود به مطالعه شامل: راستدست بودن، حساسیت شنوایی محیطی طبیعی (20>دسیبل HL در محدوده فرکانسی ۴۰۰۰-۵۰۰ هرتز) و عملکرد تحصیلی طبیعی بودند. آزمونهای شنوایی بازشناسی کلمات و اعداد فارسی در نویز و آزمونهای کلمات و جملات رقابتی فارسی در دو جلسه با شرایط مشابه با فاصله زمانی چهل و پنج روز انجام شد. هر دو شاخص پایایی نسبی و مطلق محاسبه گردید.
یافته ها
میانگین آزمونهای بازشناسی شنوایی کلمات و اعداد فارسی در نویز بین دو جلسه آزمون و بازآزمون تفاوت معناداری نشان ندادند. آزمونهای شنوایی دایکوتیک در جلسه بازآزمون به طور معناداری بهبود امتیاز نشان دادند. ضریب پایایی درون ردهای برای آزمونهای بازشناسی شنوایی کلمات و اعداد فارسی در نویز 65/.-6/. و برای آزمونهای شنوایی دایکوتیک 9/.-6/. به دست آمد.آزمونهای بازشناسی اعداد فارسی در نویزو بازشناسی کلمات رقابتی، پایایی مطلق بالاتری را در مقایسه با آزمونهای بازشناسی کلمه در نویز و بازشناسی جملات رقابتی به ترتیب نشان دادند.
نتیجه گیری
هرچند عملکرد کودکان در جلسه بازآزمون برای آزمونهای دایکوتیک اندکی بهتر شده است، با این حال به نظر میرسد که آزمونهای پردازش شنوایی مورد استفاده در مطالعه حاضر از پایایی آزمون-بازآزمون کافی در کودکان بهنجار برخوردارند.
کلید واژگان
پایایی آزمون-بازآزمونپردازش شنوایی
شنوایی دایکوتیک
بازشناسی گفتار در حضور نویز
شنوایی شناسی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2017-12-221396-10-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیShahid Beheshti University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
کمیته پژوهشی دانشجویان. دانشجوی کارشناسی ارشد شنواییشناسی، گروه شنواییشناسی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایراندکترای شنوایی شناسی، استادیار گروه شنوایی شناسی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
کارشناس ارشد شنوایی شناسی، مربی گروه شنوایی شناسی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
کارشناس ارشد آمار زیستی، گروه علوم پایه، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
شاپا
2251-84012252-0414




