نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorآشناور, مهدیfa_IR
dc.contributor.authorابراهیمی, ابراهیمfa_IR
dc.contributor.authorحسن بگی, علیfa_IR
dc.contributor.authorاحسانی, کیوانfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T00:03:08Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T00:03:08Z
dc.date.available1399-07-09T00:03:08Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T00:03:08Z
dc.date.issued2018-09-23en_US
dc.date.issued1397-07-01fa_IR
dc.date.submitted2017-10-04en_US
dc.date.submitted1396-07-12fa_IR
dc.identifier.citationآشناور, مهدی, ابراهیمی, ابراهیم, حسن بگی, علی, احسانی, کیوان. (1397). اعتبارسنجی نقد حدیث بر پایه علوم تجربی. مطالعات فهم حدیث, 5(1), 35-58. doi: 10.30479/mfh.2018.1431fa_IR
dc.identifier.issn2588-3895
dc.identifier.issn2588-4417
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30479/mfh.2018.1431
dc.identifier.urihttp://mfh.journals.ikiu.ac.ir/article_1431.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/168720
dc.description.abstractحدیث‌پژوهان معیارهای مختلفی را برای ارزیابی احادیث وضع کرده‌اند؛ از جمله این ملاک‌ها، عدم مخالفت حدیث با حس و ‏تجربه (دانش‌های تجربی) است که در این مقاله ضمن بررسی دیدگاه ‏حدیث‌پژوهان و نیز بررسی چند نمونه به اعتبارسنجی این ‏ملاک پرداخته می‌شود. هدف از این پژوهش، اعتبارسنجی ملاک عدم مخالفت حدیث با دانش‌های تجربی است، که با روش کتابخانه‌ای نگارش یافته است. سؤالی که در اینجا مطرح است این که علوم تجربی در نقد و فهم حدیث چه جایگاهی دارد؟ آیا به عنوان یک معیار و ملاک برای نقد حدیث می‌توان بدان استناد کرد؟ در صورت تعارض روایت با دانش‌های تجربی نقش این ملاک چیست؟ با بررسی ویژگی‌ها و چیستی دانش‌های تجربی و نیز نمونه‌های حدیثی که با علوم تجربی تعارض دارند نتیجه‌ای که حاصل شد این است که اولاً با توجه به محتوای تعدادی از احادیث، در فهم و نقد حدیث باید از ملاک و معیار دانش‌های تجربی بهره برد و این که در این راستا تنها می‌توان به قطعیات دانش‌های تجربی تکیه کرد و نه فرضیات و نظریه‌ها؛ چرا که ممکن است پس از مدتی ابطال گردند. ثانیاً در برخی از تعارضات احادیث با دانش‌های تجربی، با توجه به برخورداری معصومین (ع) از علم لدنی، نمی‌توان هر حدیثی را صرفاً به خاطر مخالفت با فلان نظریه مشهور کنار گذاشت. ثالثاً دانش‌های تجربی و احادیث، تأثیر متقابلی نسبت به هم داشته‌اند به طوری که دانش‌های تجربی باعث فهم بهتر و تفسیر روشن‌تر احادیث شده و محتوای علمی برخی روایات نیز در گسترش دامنه تحقیقات دانش‌های تجربی نقش بسزایی داشته است.fa_IR
dc.format.extent227
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه بین المللی امام خمینیfa_IR
dc.relation.ispartofمطالعات فهم حدیثfa_IR
dc.relation.ispartofStudies on Understanding Hadithen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30479/mfh.2018.1431
dc.subjectمعیارهای نقد حدیثfa_IR
dc.subjectعلوم تجربیfa_IR
dc.subjectعلم قطعیfa_IR
dc.subjectفهم حدیثfa_IR
dc.subjectاعتبارسنجیfa_IR
dc.titleاعتبارسنجی نقد حدیث بر پایه علوم تجربیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه اراکfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اراکfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اراکfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اراکfa_IR
dc.citation.volume5
dc.citation.issue1
dc.citation.spage35
dc.citation.epage58


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد