کاوشی دادهبنیاد بر موانع سازمانی نشاطآفرینی در محیط دانشگاه(مورد مطالعه دانشگاه الزهرا)*
(ندگان)پدیدآور
جووری, بهنوشمحمدی مقدم, یوسفقهرمانی قاجار, سوسنحسن مرادی, نرگسنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: تحقیق حاضر در پی آن بود تا با رویکرد تفسیرگرایانه، موانع سازمانیِ با نشاطی در محیط دانشگاه را بر مبنای مدل دادهبنیادکشف کند. روش: این تحقیق از نظر نوع هدف، کاربردی و به روش زمینهایِ نظریهپردازی دادهبنیاد انجام شده است. جمعآوری دادهها با روش مصاحبۀ نیمه ساختاریافته در محدودة زمانی سالهای 97-95 صورت پذیرفته است. با استفاده از نمونهگیری هدفمند و بر مبنای شاخص اشباع نظری، با 20 نفر از صاحبنظران دانشگاه الزهرا در حوزۀ مدیریت منابع انسانی و روان شناسی سازمانی مصاحبه صورت گرفت. کدهای حاصل از متن گزارهها، با روش کلایزری احصا شدند و بر مبنای آنها، مدل پارادایمی موانع سازمانی نشاطآفرینی در محیط دانشگاه با روش دادهبنیاد شناسایی شد. برای بررسی پایایی و اعتبارسنجی مدل، با روش ضریب توافقات کاپای کوهن، پرسشنامهای تهیه و از پنج خبره خواسته شد در خصوص توافقاتشان بر نسبت به کدگذاریهای انجام شده در مدل، اعلام نظر کنند. یافتهها: در مدل پارادایمی کشف شده، شرایط ناکارامدی قوانین و مقررات، به عنوان شرایط علّی، بر موانع نشاطآفرینی سازمانی در دانشگاهها اثرگذار است. در این بین، مهجور ماندن توانمندیهای دانشگاه به عنوان شرایط مداخلهگر و بروز تعارضهای کار-خانواده، به عنوان شرایط زمینهای، در جهت تشدید پدیدۀ بینشاطی سازمانی اعضا عمل میکنند که این شرایط سه بُعدی(علّی- زمینهای- مداخلهگر) در تعامل و کنش متقابل با هم موجب بروز واکنشهای روانشناختی منفی و ضدِّ بهرهور سازمانی در فضای رقابتیِ دانشگاه میشود که پیامد آفرینش بینشاطی سازمانی را به همراه خواهد داشت. در ادامه، با نرمافزار اس.پی.اس.اس، میانگین حسابی ضرایب توافقی خبرگان به صورت تقریبی 8/0 به دست آمد که به معنی تأیید پایایی و اعتبار مدل یافتشده از نظر خبرگان است. نتیجهگیری: دانشگاه میتواند با استقرار مدیریت راهبردی منابع و تحت تأثیر سه شرط لازم و کافیِ حمایت دررفع تعارضهای کار- خانواده، برندسازی توانمندیهای دانشگاه در جامعۀ هدف، بالندهسازی قوانین و مقررات با رفع موانع سازمانی از طریق پرورش ظرفیتهای روانشناختی مثبت و بهرهور سازمانی، زمینهساز نشاط سازمانی اعضا شود؛ به گونهای که بازتاب آن در قالب شکوفایی استعدادها و پویایی آموزشی- پژوهشی- اجرایی عضو دانشگاه(تولید و اشتراک علم) و پاسخ به نیازهای محیطی و محاطی(کیفیت، تخصص، دانش، درآمدزایی) دانشگاه به نمایش گذاشته خواهد شد.
کلید واژگان
نشاط سازمانیدانشگاه الزهرا
روش کلایزری
روش دادهبنیاد
ضریب توافقات
شماره نشریه
18تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههاسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، گرایش منابع انسانی. دانشگاه آزاد اسلامی. تهران شمال. تهران، ایران.دانشیار دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)/ نشانی: تهران، همت غرب، دانشگاه علوم انتظامی امین
دکتری سوادآموزی و آموزش زبان دوم، دانشیار دانشگاه الزهرا. تهران، ایران.
دانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال. تهران، ایران.




