برنامهریزی راهبردی دانشگاهها بر مبنای چرخۀ حیات سازمانی: یک مطالعۀ موردی
(ندگان)پدیدآور
خواستار, حمزهباتمانی, محمدامینامیدیان, محسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف این پژوهش، کاربست مفهوم چرخۀ حیات سازمانی در برنامهریزی راهبردی دانشگاهها بوده است. امروزه تغییرات مداوم نهادی و فنی در دانشگاهها و ارتباط شدید آنها با محیط بیرونی، این نوع مؤسسات را ملزم به پاسخگویی به خواستههای محیطی و انجام اقدامات راهبردی میکند. روش: در این پژوهش، ضمن ترکیب مدل چرخۀ حیات سازمانی با ماتریس SWOT، با استفاده از مفهوم سهشاخگی، ابعاد ماتریس SWOT در قالب سه دسته عوامل ساختاری، محتوایی و زمینهای طبقهبندی شدند. یافتهها: با توجه به در مرحلۀ بلوغ قرار داشتن دانشگاه مورد بررسی، اهرم راهبردی تغییر در حوزۀ عوامل زمینهای (T=13، O=59، W=79، S=99) است. سپس ابعاد محتوایی از اهمیت بیشتری برخوردارند(T=35، O=20، W=158، S=18). ابعاد ساختاری(T=50، O=23، W=42، S=17) نیز در رتبۀ سوم اهمیت قرار دارند. از نظر اهمیت نیز نقاط قوت در حوزۀ ابعاد زمینهای(S=99)، نقاط ضعف در حیطۀ ابعاد محتوایی (W=158)، فرصتهای موجود در ابعاد زمینهای(O=59) و تهدیدهای موجود در ابعاد ساختاری(T=50) از بیشترین اولویت برخوردارند. نتیجهگیری: راهبرد کمینه کردن نقاط ضعف و بیشینه کردن استفاده از فرصتها باید به کار گرفته شود. برای جلوگیری از اشباع و افول سازمانی باید به دنبال انجام اقدامات ابتکارآمیز و بهرهگیری از نوآوری در سازمان بود. در حوزۀ پژوهش پیشنهاد میشود که واحد ارتباط صنعت با دانشگاه در این مؤسسه تقویت و پشتیبانی شود
کلید واژگان
برنامهریزی راهبردیدانشگاه
چرخۀ حیات
مدل سهشاخگی
شماره نشریه
10تاریخ نشر
2016-01-211394-11-01
ناشر
پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههاسازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمیدانشجوی دکترای مدیریت دانشگاه تهران؛ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد کنگاور
کارشناس ارشد مدیریت منابع انسانی، دانشگاه تهران




