رابطۀ سرمایۀ اجتماعی و ارتقای مؤلفههای آمادگی کارآفرینی دانشجویان(مورد مطالعه: دانشگاه شیراز)
(ندگان)پدیدآور
سلیمی, قاسممهرورز, محبوبهپذیرش, رضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف کلی از انجام این پژوهش، پیشبینی نقش سرمایۀ اجتماعی در ارتقای آمادگی کارآفرینی دانشجویان دانشگاه شیراز بود. روش: روش پژوهش در این مقاله، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ بررسی، شامل کلیۀ دانشجویان دانشگاه شیراز است که با روش نمونهگیری طبقهای نسبتی، 272 نفر از آنان انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامۀ سرمایۀ اجتماعی گیو و همکاران(2013) و پرسشنامۀ آمادگی کارآفرینی اومنی و همکاران(2009) استفاده شده است. دادهها نیز با استفاده از روشهای آماری تی تکنمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و ضریب رگرسیون چندمتغیّره تحلیل شد. یافتهها: نتایج مطالعه حاکی از آن بود که دانشجویان ریسکپذیر نیستند. همچنین بین سرمایۀ اجتماعی و مؤلفههای آمادگی کارآفرینی رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: نتایج تحلیل دادههای پژوهش نشان داد که از میان ابعاد سرمایۀ اجتماعی، سرمایۀ شناختی بیش از سایر ابعاد، آمادگی کارآفرینی در دانشجویان را پیشبینی میکند.
کلید واژگان
سرمایۀ اجتماعیسرمایۀ انسانی
آمادگی کارآفرینی
دانشجویان دانشگاه شیراز
شماره نشریه
17تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههاسازمان پدید آورنده
دکترای مدیریت آموزش عالی، استادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه شیرازدانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شیراز.
دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شیراز.




