اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری بر شایستگی اجتماعی و اضطراب کودکان
(ندگان)پدیدآور
ظلی, محمد حسیننفریه, پگاهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: بررسی مراجعهکنندگان به کلینیکهای کودک نشان از این دارد که بسیاری از کودکان در زمینه شایستگی اجتماعی و اضطراب مساله دارند؛پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری بر شایستگی اجتماعی و اضطراب کودکان انجام شد. روش کار: از روش نیمهآزمایشی و طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. از بین تمامی کودکان مراجعه کننده به کلینیکهای منطقه 6 شهرستان تهران در سال 1397، 30 نفر بهصورت دردسترس انتخاب شدند و بصورت تصادفی در دوگروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش شایستگی اجتماعی و اضطراب کودکان بود. روش اجرا بدین ترتیب بود که بعد از پیشآزمون، بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری برای گروه آزمایش اجرا گردید در نهایت از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. نتایج: تحلیل کواریانس نشان داد که پس از حذف اثر پیشآزمون، میانگین نمرات پسآزمون در شایستگی اجتماعی و اضطراب کودکان دو گروه اختلاف آماری معناداری داشتند (001/0p نتیجه گیری: این مطالعه نشان میدهد که بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری بر افزایش عملکرد اجتماعی و کاهش اضطراب کودکان موثر است.
کلید واژگان
بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاریشایستگی اجتماعی
اضطراب
کودکان
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2020-01-211398-11-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی مشهدسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد راهنمایی ومشاوره ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایرانکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرمسار، گرمسار، ایران (نویسنده مسئول)




