تحلیل معنا شناختی واژه «آیکون»
(ندگان)پدیدآور
پیراوی ونک, مرضیهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
واژه یونانی آیکون و معادل لاتین آن یعنی ایماژ دال بر نحوهای از«شباهت» است. در فلسفه افلاطون این واژه مبین شباهت نمود با الگو است. براساس تحلیل معناشناختی این واژه که همبسته معنایی ایده است، میتوان در آن ازعناصری همچون ادراک، تخیل، شباهت، تصویر،محاکات سراغ گرفت یعنی قابل تقلیل به شکل یا تصویر حسی ِصرف نیست چرا که از پشتوانهای ادراکی، فکری و فرهنگی(نمادین) برخوردار است که امکان دخل و تصرف آزاد را از آن دور میسازد. فرایند ایجاد آیکون یا ایماژ، نسبت خاص آن را با تخیل یا صورتهای خاص خیالی که از پشتوانهای معنایی(نمادین1) برخوردارند، نشان میدهد. بدین ترتیب آیکون را نمیتوان به مثابه تصویری صرفاً حسی یا عکس لحاظ کرد چرا که آیکون، آیکون ِیک نماد است که در ارتباط با یک نماد میتواند نقش خود را به صورت مرئی ایفاء کند. هدف از این مقاله آن است با روشی تحلیلی (تحلیل معنا شناختی ) به پیوستگی آیکون (نماد تصویری، شکلواره2) با نماد بپردازد و به این پرسش اصلی پاسخ دهد که بر اساس ریشه شناسی معنایی آیکون(با اتخاذ رویکرد فلسفی)، کدام تلقی از آیکون، نشانگر هویت آن است؟
کلید واژگان
آیکونایماژ
تصویر
نماد(سیمبل)
شماره نشریه
11تاریخ نشر
2012-02-201390-12-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه هنر اصفهانشاپا
2008-80862476-3276




