بررسی تطبیقی مفهوم مکان نزد ارسطو، دکارت و هیدگر
(ندگان)پدیدآور
صافیان, محمدجوادمومنی, ناصرنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مفهومی که امروزه از مکان شیوع عام دارد بر اساس تلّقی متعارف از وجود حاصل شده است. امروزه ما مکان را فضایی صرفاً ریاضی و قابل اندازهگیری که حاوی اشیاء است میدانیم و این معنا را مسلّم و بدیهی میانگاریم. در حالی که اگر نیک بنگریم چنین مفهومی از مکان، محصول تلقی دوره جدید از هستی است. از آنجا که در دوره جدید، وجود امر عینی (ابژکتیو) تلقی میگردد مکان چیزی جز فضای ممتد قابل اندازهگیری نیست که در تحلیل نهایی نیز از خود اشیاء مجزا و مستقل نخواهد بود. اما در تفکر سنتی پیش ازمدرن فی المثل در نظر ارسطو از آنجا که وجود به معنای فعلیت و کمال اول (یا جوهر) است مکان نیز متناسب با همین مفهوم، عبارت است از آخرین سطح حاوی ارسطو مکان را امری طبیعی میداند که حاوی اشیاء طبیعی است اما آن را امری صرفاً کمی (همانند دکارت) به حساب نمیآورد. ارسطو برای هر شیئ به حسب طبیعت خاص آن به مکانی طبیعی قائل است. خاک و آب و هوا و آتش هر یک مکان خاص خویش را داراست، هیدگر که تفکر متافیزیکی قدیم و جدید را مبتنی بر غفلت از حقیقت وجود میداند، تلقی از مکان در این سنت را نیز نمیپذیرد و تلاش میکند درباره آن برحسب حقیقت وجود به مثابه نامستوری تأمل نماید. به همین جهت مکان را بر حسب قرب و بعد آدمی به وجود و موجودات توضیح میدهد.
کلید واژگان
مکانفضا
جوهر
امتداد
قرب
وجود
شماره نشریه
9تاریخ نشر
2011-08-231390-06-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استادیار فلسفه دانشگاه اصفهان (مسئول مکاتبات)کارشناسارشد فلسفه
شاپا
2008-80862476-3276




