ترویج فرهنگ ایرانی واسلامی در موزه های اکتشافی علم
(ندگان)پدیدآور
صابری نجف آبادی, ملیحهنوع مدرک
Textمقاله ترویجی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه بهرهگیری از رسانههای جدید در محیطهای یادگیری اشتیاقبرانگیز و محتوای آموزشی فراتر از ساختارهای موجود برای عرضه مفاهیم فرهنگی ضروری به نظر میرسد. مخاطب امروز پیامهای مسقیم و شعارگونه را بر خود نمیتابد و خود مشتاق اکتشاف و بازآفرینی است. موضوعهای دینی و فرهنگی را میتوان از طریق بازی با ابزار و دستگاههای تعاملی در محیطی متنوع، چندرسانهای و شوقانگیز برای تمام مخاطبان به خصوص نسل کودک و نوجوان نمایش داد. مخاطب میتواند در محیطی که این دستگاهها در آن با فضاسازی زیبا و هیجانآور تعبیه شده وارد شود، آزادانه به آنها دست بزند و بدون کمک دیگران آنها را به کار اندازد و نتیجه تعامل خود را مشاهده کند. همچنین میتواند در این محیط با انواع پوشاک و اغذیهای مواجه شود که مطابق با ذوق و سلیقه ایرانی و مذهبی انتخاب شدهاند و آنها را مورد آزمایش و تجربه شخصی خود قرار دهد. شاید از این رهگذر بتوان آنان را به آفرینش تصویر درست و عینی از فرهنگ ایرانی اسلامی سوق داد. اعتقاد بر پویایی و تازه بودن این فرهنگ برای همه اعصار، ما را به روبهرو شدن با تنوع، پیچیدگی و تقاضای متغییر در یادگیری فرا میخواند. در این مقاله ضمن بررسی آموزش فعال و اکتشافی به معرفی مصور برخی از دستگاههای تعاملی برای ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی خو اهیم پرداخت.
کلید واژگان
فرهنگ ایرانیفرهنگ دینی
یادگیری فعال
دستگاه تعاملی
آموزش غیررسمی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01




