خاستگاههای واسازی در نیچه
(ندگان)پدیدآور
مصلح, علی اصغرپارسا خانقاه, مهدینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
واسازی دریدا در نسبت با جریانهای فلسفی مختلفی شکل گرفته که اگزیستانسیالیسم، پدیدارشناسی و ساختارگرایی از آن جمله است. این پژوهش می کوشد خاستگاههای واسازی را در آثار و فلسفه نیچه جستجو کند و نشان دهد که تفکر دریدا تا حد زیادی بسطی از تفکر نیچه است. میتوان پروژه واسازی را دنبالهای از نقد متافیزیک نیچه دانست. مفاهیمِ دریدایی متافیزیکِ حضور، دیفرانس و نقد لوگوسمحوری، ریشهای نیچهای دارند. وی به تفکر فلسفی بسیار بدبین بود و تفکری غیرفلسفی و غیرنظری را جستجو میکرد. نیچه از هنر به عنوان نگرشی به جهان نام میبرد که از محدودیتهای تفکر فلسفی مبراست. در دریدا نیز این بدبینی به تفکر فلسفی وجود دارد اما وی معتقد است که این بدبینی در درون تفکر فلسفی ایجاد شده است. او از تفکری عملی به جای تفکر نظری سخن میگوید و تلاش میکند آنچه را نیچه بدان حمله میکرد، به طور نظاممند نقد کند. این پژوهش می کوشد تا نشان دهد که واسازی دریدا تلاشی برای فاصلهگیری از تفکر نظری است و بنابراین حرکتی کاملاً نیچهای است. این تلاش برای جستجوی راهی در فلسفه که نظریهباور نباشد، از نیچه آغاز شد و در دریدا به سرانجام رسید.
کلید واژگان
دریدانیچه
واسازی
خاستگاه
ناخودآگاه
شماره نشریه
16تاریخ نشر
2014-02-201392-12-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشیار فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی* دانشجوی دکتری فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی
شاپا
2008-80862476-3276




