• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ترویج علم
    • دوره 2, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ترویج علم
    • دوره 2, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    جامعه شناسی ایران: خودمختاری و بومی شدن

    (ندگان)پدیدآور
    منوری, نوح
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    543.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله ترویجی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در ارزیابی علوم، تنها جنبۀ کارایی عینی مورد توجه قرار می‌گیرد. از این رو، علوم‌طبیعی نسبت به علوم انسانی از ارزش بیشتری برخوردار است، زیرا نتایج خود را به صورت عینی نشان می‌دهد. هدف این مقاله نقد این روش و ارائۀ پیشنهادی دیگر است. در این مقاله از نظریۀ میدان‌های «پیر بوردیو» با رویکردی هنجاری استفاده شده است تا از خودمختاری میدان علم به طور عام و میدان جامعه‌شناسی به طور خاص دفاع شود. نظریۀ سه جهان «کارل پوپر» به دلیل اهمیتی که برای شکل گرفتن فضایی عینی و متکثر برای علم قائل است و تعریف «رضا داوری» از بومی شدن علم نیز مطرح شده است. هرگونه سودمندی و اثربخشی جامعه‌شناسی منوط به شکل گرفتن و خودمختاری میدان جامعه‌شناسی است. بحث دربارۀ خودمختاری جامعه‌شناسی به معنای نادیده گرفتن سودبخشی جامعه‌شناسی نیست. هدف آن است که جامعه‌شناسی توانمندی لازم را برای انجام وظایفی که بر عهده دارد، به دست آورد.  
    کلید واژگان
    جامعه شناسی
    بومی شدن
    خودمختاری
    میدان علم
    ارزیابی علم

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2012-08-22
    1391-06-01
    ناشر
    انجمن ترویج علم ایران
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد جامعه شناسی، دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران

    شاپا
    2251-9033
    URI
    http://www.popscijournal.ir/article_93341.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/16347

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب