رهیافتی صورتگرایانه بر خطبۀ آفرینش طاووس در نهجالبلاغه
(ندگان)پدیدآور
ملاابراهیمی, عزتآبیاری قمصری, محیانوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نقد فرمالیستی یا صورتگرایانه از جمله نظریههای نقد ادبی در حوزۀ زبانشناختی بهشمار میرود که در اوایل قرن بیستم میلادی در روسیه شکل گرفت. در مکتب فرمالیسم ارزش یک اثر هنری تنها وابسته به شکل، فرم، چگونگی ساخت و ویژگیهای دیداریاش است. فرمالیستها اثر ادبی را صرفاً با تکیه بر مسائل زبانی چون وزن، قافیه، قالب، صامت، مصوّت، هجا، صور خیال و صنایع بدیعی بهصورت مستقل و مجزا مورد مطالعه قرار میدهند و به مسائل دیگری چون بافت فرهنگی، اجتماعی و... توجه کمتری دارند. در پژوهش پیشرو خطبۀ آفرینش طاووس از دیدگاه فرمالیستها مورد واکاوی قرار گرفته و جانب فرم، شکل و توازن این خطبه با معنا مطابقت داده شدهاست. نگارندگان با الهام از رهیافتهای مکتب فرمالیستی، به تحلیل نقش هر یک از عناصر یادشده در متن ادبی پرداخته و کوشیدهاند تا روابط درون متنیِ خطبه را با کارکردهای ساختاری آن بیان کنند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که توازن آوایی، نحوی، واژگانی، صورتهای تشبیهی، استعاری و کنایی و کاربردهای مجازی در تناسب کامل با معنای خطبه بهکار رفته و همگی در تحقق هدف خطبه که تبیین زیبایی آفرینش طاووس است، نقشآفرین بودهاند.
کلید واژگان
نقد ادبیصورتگرایانه
خطبه آفرینش طاووس
متن
انسجام
علوم قرآن و حدیث
شماره نشریه
19تاریخ نشر
2017-10-231396-08-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه تهراندانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی دانشگاه تهران.
شاپا
2345-52332345-5241




