داروی تلخ نظام آموزش و پژوهش کشور برای چرخش از مسیر نفت بنیان به مسیر دانش بنیان
(ندگان)پدیدآور
احسانی, وحیدنجفی, سیّد محمّد باقرنوع مدرک
Textمقاله ترویجی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف مطالعه، شناسایی و معرفی «نقطۀ آغازین» چرخش نظام آموزش و پژوهش کشور از مسیر تاریخی نامطلوب (تقلید سطحی و نفتبنیان از نوآوریهای جهان مدرن) به مسیر مطلوب (توسعه دانشبنیان) است. نظر به ابهامات و پیچیدگیهای نظری «چیستی نقطه شروع اصلاح فرد یا جامعهای که در یک مسیر تاریخی نامطلوب قرار گرفته است»، با استفاده از مطالعات کتابخانهای، به بررسی دیدگاه صاحبنظران عرصههای موفقیت، عرفان اسلامی و توسعه در مورد نقطه آغازین تبدیل شدن یک فرد یا جامعه ناموفق، گمراه و عقبمانده به یک فرد یا جامعه موفق، متعالی و توسعهیافته پرداخته شد. برخی صاحبنظران شناخته شده حیطههای موفقیت، عرفان اسلامی و توسعه به طور مشخص به این مهم پرداخته و نقطه آغازین متحول شدن یک فرد یا جامعه ناموفق و عقبمانده به یک فرد یا جامعه موفق و توسعهیافته را به ترتیب با استفاده از مفاهیم «نوشیدن داروی تلخ»، «توبه یا یَقَظَه» و «تغییر در روش فکر کردن» معرفی کردهاند که همگی آنها را میتوان توضیح یک تحول واحد از زوایای مختلف دانست: «پذیرش مسئولیت خود در رسیدن به وضع نامطلوب موجود». در آثار بسیاری از اندیشمندان دیگر نیز مطالبی وجود دارد که با این مفهوم همخوانی دارد. مطابق یافتهها، نظام آموزش و پژوهش کشور به منظور چرخش از مسیر تاریخی ناکارآمد و نفتبنیان به مسیر دانشبنیان باید در گام اول، داروی تلخ را بنوشد، یعنی اولا، باید وخامت اوضاع خود را قبول کند و ثانیا، مسئولیت خود در رسیدن به نقطه نامطلوب کنونی را بپذیرد. فقط «نوشیدن این داروی تلخ» است که میتواند آمادگی خروج از چرخۀ مزمن «تقلید کورکورانه و ناکارآمد از نوآوریهای جهان مدرن» را در ما ایجاد کند. در غیر اینصورت، چنانچه پیش از نوشیدن داروی تلخ مذکور به هر نوع اقدامات اصلاحی بپردازیم، باز هم «به گرد خویش میگردیم و همان جا که بودهایم میمانیم و چیزی که افزون میشود خستگی و ملال و افسردگی است».
کلید واژگان
ناکارآمدی آموزش عالیتوسعۀ دانش بنیان
وابستگی به مسیر تاریخی
مسیر تاریخیِ نفت بنیان
سیاست گذاری علم و فناوری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
انجمن ترویج علم ایرانسازمان پدید آورنده
پژوهشگر مستقل فارغ التّحصیل دانشگاه بوعلیگروه علوم اقتصادی، دانشکدۀ علوم اجتماعی و تربیتی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران




