اقناع مخاطب در نهج البلاغه
(ندگان)پدیدآور
کرم پور, زهراحسومی, ولی اللهخاکپور, حسیننوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اقناع، فرایندی است که در راستای تغییر نگرش مخاطب انجام میگیرد و اندیشۀ او را در جهت اهداف مورد نظر به تکاپو و تفکر وا میدارد. در این فرآیند از فنون و شیوههای مختلف استفاده میشود. از آنجا که در عصر حاضر، اقناعهای مداوم در ساخت فکر و اندیشه انسانی صورت می گیرد و تفکر مخاطبان پیوسته در حال جهتدهی در چهارچوب اهداف اقناع کنندگان است، بررسی این مسئله بر اساس منابع اسلامی مخصوصاً طبق دیدگاه امام علی (ع) ضروری است، تا در صحنه های جدید مواجهه، که از آن به جنگ نرم یاد می شود، الهام گرفته شود. لذا مقاله حاضر با رویکرد دینی و با روش توصیفی- تحلیلی با استفاده از منابعی در زمینه روان شناسی اجتماعی و ارتباطات و منابع مرتبط با نهج البلاغه، ضمن شناسایی این مسئله، به بررسی و تحلیل آن در نهج البلاغه پرداخته است. طبق بررسیهای انجام شده چنین به دست میآید که امام علی (ع) در سخنان خویش از انواع فنون و شیوههای اقناع مثل تبلیغ، حکمت، موعظه برای قانع ساختن مخاطب استفاده نموده و با توجه به اینکه هر کدام از این روشها در جای خود و به موقع مورد استفاده قرار گرفتهاند، نهایت تأثیر خود را بر روی مخاطب داشتهاند .
کلید واژگان
نهج البلاغهامام علی(ع)
اقناع
شماره نشریه
9تاریخ نشر
2015-05-221394-03-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
کارشناسیارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه سیستان و بلوچستاناستادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه سیستان و بلوچستان
دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه سیستان و بلوچستان
شاپا
2345-52332345-5241




