نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorجاناتان دَنسی(نویسنده), علی اصغر خندان(مترجم)fa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T23:49:03Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T23:49:03Z
dc.date.available1399-07-08T23:49:03Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T23:49:03Z
dc.date.issued2003-11-22en_US
dc.date.issued1382-09-01fa_IR
dc.date.submitted2012-12-17en_US
dc.date.submitted1391-09-27fa_IR
dc.identifier.citationجاناتان دَنسی(نویسنده), علی اصغر خندان(مترجم). (1382). معرفت پیشین. پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت), 1(1), 187-206.fa_IR
dc.identifier.issn2228-6578
dc.identifier.issn2228-6586
dc.identifier.urihttp://prrj.journals.isu.ac.ir/article_1230.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/163226
dc.description.abstractدر این مقاله، دو موضع‌گیری تجربه‌گرایان، در برابر چالش مهمّ معرفت پیشین و مستقلّ از تجربه (مانند حقایق ریاضی، منطقی و...)، مورد بررسی قرار گرفته است. موضع و پاسخ اوّل، این است که معرفت پیشین، مربوط به حقایق و گزاره‌های تحلیلی، یعنی گزاره‌هایی که بر حسب معانی الفاظ موجود در آن‌ها، صادق هستند، می‌باشد. مؤلّّف، در مقام نقد، به مثال‌های متعدّدی اشاره می‌کند که حقیقتی، ترکیبی و نه تحلیلی هستند، و معرفت ما به آن‌ها، به نحو پیشین می‌باشد.<br /> موضع و پاسخ دیگر، از آن کواین است که اساساً تمایز میان حقایق تجربی و پیشین را نفی می‌کند و تمام حقایق را به درجاتی، تجربی و لذا اصلاح‌پذیر می‌داند. برای بررسی موضع کواین و برای تأمّل بیش‌تر در چیستی معرفت پیشین، ابتدا درباره‌ی این پیش‌فرض‌های کانت، بحث شده که آیا حقایق پیشین، باید کلّی و ضروری باشند. مؤلّف، به ویژه با بهره‌گیری از نظریّات کریپکی، در صدد است نشان دهد که بر خلاف نظر کانت، حقایق جزئی هم می‌توانند به نحو پیشین، دانسته شوند. هم‌چنین نظر کواین درباره‌ی اصلاح‌پذیری برخی حقایق، هم‌چون اصل عدم تناقض، قابل‌دفاع نیست.<br /> آن‌چه بیان شد، دو نگاه مبناگرایانه به مسأله‌ی توجیه و از جمله‌ی به مسأله‌ی معرفت پیشین بود. در پایان مقاله، تقریر متفاوت قائلان به نظریّه‌ی سازگاری از معرفت پیشین و حقیقت ضروری، مورد بررسی قرار گرفته است.fa_IR
dc.format.extent180
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه امام صادق علیه السلامfa_IR
dc.publisherImam Sadiq Universityen_US
dc.relation.ispartofپژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت)fa_IR
dc.relation.ispartofPhilosophy of Religion Researchen_US
dc.subjectمعرفت پیشینfa_IR
dc.subjectمعرفت پسینfa_IR
dc.subjectقضایای تحلیلیfa_IR
dc.subjectقضایای ترکیبیfa_IR
dc.subjectحقایق کلّیfa_IR
dc.subjectحقایق ضروریfa_IR
dc.subjectمبناگراییfa_IR
dc.subjectسازگاریfa_IR
dc.subjectتجربه‌گراییfa_IR
dc.titleمعرفت پیشینfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانش اموخته دکتری فلسفه غرب، مرکز تربیت مدرس دانشگاه قم، قم، ایرانfa_IR
dc.citation.volume1
dc.citation.issue1
dc.citation.spage187
dc.citation.epage206


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد