نقش تصویر و رنگ آن در کتاب های درسی و دانشگاهی و تأثیر آن در آموزش زبان بیگانه
(ندگان)پدیدآور
بهرام بیگی, مهرینوع مدرک
Textمقاله ترویجی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تصویر، زبانی جهانی است که باید جنبه شناختی آن را خاطر نشان کرد: به عنوان تولیدکننده معنی، به عنوان ابزاری ضروری برای متن و همینطور به عنوان منبع تفسیر و تعبیر متن تصویر که به عنوان ابزاری آموزشی از همان دروس ابتدایی یا پیش از آن به کمک مربی یا مدرس میآید و حس دیداری، عامل مهمی در یادگیری است. کتاب درسی به عنوان یکی از ارکان و ابزارهای یادگیری دارای متن، تصویر و سایر اجزاء و عناصری است که به یادگیری کمک می کند. کتاب درسی دارای ویژگی های کلی و ساختاری است. ویژگی های ساختاری بیشتر شامل جنبه های ظاهری و هنری کتاب است. تصاویر یکی از ویژگی های ساختاری است. هدف از این مقاله بررسی اهمیت وجود تصاویر در کتابها به ویژه کتابهای درسی است. این مقاله به پیدایش تصویر، اهمیت آن در یادگیری و به خاطر سپاری مطالب، روش چیدمان تصاویر در کتاب برای استفاده بهینه از آنها در درک مطالب، نقش رنگ در تصویر و آموزش، همچنین تأثیر وجود تصویر در یادگیری زبان فارسی و زبان بیگانه می پردازد. سوال این است که آیا تصویر میتواند به عنوان ابزاری پوینده و ابزاری بیانی به عنوان زبانی مستقل نمایش داده شود تا بتوانیم نوعی مهارت را از آن کسب کنیم؟ این مقاله بر پایه نتایج پژوهش های صاحبنظران امر آموزش زبان و گرافیست ها تهیه شده است. از آنجا که یک تصویر می تواند چند جمله را در ذهن فراگیر ایجاد کند با همراه کردن رنگ در بخش های مختلف تصویر، میتوان به آموزش زبان بیگانه به شیوه راحتتر پرداخت به ویژه زبانی که فراگیر هیچ آشنایی با آن ندارد.
کلید واژگان
تصویررنگ
کتاب های درسی و دانشگاهی
آموزش
زبان بیگانه
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-08-221395-06-01




