ارزیابی انتقادی استدلال انتفاء بر حسن و قبح عقلی
(ندگان)پدیدآور
طالقانی, سید علیرفیعی, حسیننوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
آنچه ما «استدلال انتفاء» میخوانیم دومین استدلال از سه استدلالی است که خواجه نصیرالدین طوسی، در کتاب تأثیرگذار تجرید الاعتقاد، بر حسن و قبح عقلی اقامه کرده است. بر پایۀ این استدلال، نفی حسن و قبح عقلی مستلزم نفی حسن و قبح شرعی است. نتیجۀ مورد نظر خواجه و مقدمات استدلال، به دلیل وجود جهات متفاوت معناشناختی، هستیشناختی و معرفتشناختی، قابلیت تفسیرهای متعدد دارد. صورتبندی منطقی معقولترین خوانش استدلال، که آن را خوانش شکاکانه نامیدهایم، نشان میدهد که نتیجۀ آن انکار حسن و قبحِ شرعیِ معرفتشناختی است، که البته مشکلات همین تقریر نیز آن را در ردّ نظریۀ حسن و قبح شرعی معرفتشناختی ناتوان ساخته است. از جمله اشکالات میتوان به این موارد اشاره کرد: ابهام در مفهوم امکان بهکاررفته در استدلال، استفاده از مقدمات غیربدیهی غیرمستدل، و خلط میان وقوع دروغگویی و امکان دروغگویی در غیر قابل اعتماد دانستن دیگری در اِخبار خود. روشن است که این مقاله در پی دفاع از حسن و قبح شرعی یا ردّ حسن و قبح عقلی نیست و ادعای آن صرفاً ناتمام بودن استدلال انتفاء بر حسن و قبح عقلی است.
کلید واژگان
استدلال انتفاءحسن و قبح تکوینی
حسن و قبح عقلی
حسن و قبح شرعی
خواجه نصیرالدین طوسی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه فلسفه و کلام، دانشگاه باقرالعلوم (ع)، قم، ایرانطلبۀ سطح سه مرکز تخصصی آخوند خراسانی، رشتۀ فلسفه و کلام اسلامی، مشهد، ایران.
شاپا
2228-65782228-6586




