تحلیلی از همسویی خط فکری سید مرتضی با معتزلیان بصری در تبیین ماهیت اراده خداوند
(ندگان)پدیدآور
اقوام کرباسی, اکبرنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
سید مرتضی، در کنار شیخ مفید، راهبری دو خط فکری در مدرسه کلامی بغداد را به عهده دارند. زمانه و زمینه علمی و فرهنگی آن دوران با حضور پررنگ و پرقدرت جریان کلامی اعتزال همراه و همزمان است، دورانی که امامیه تازه دوران خمود و خموشی کلام را پشت سر نهاده و با جریانی کلامی مواجه است که تمام میدان روش و ادبیات کلامی را از آن خود ساخته است. سید مرتضی و شاگردانش در چنین محیطی نسبت به ماهیت اراده خداوند نظریهپردازی میکنند و با گذشت و عبور از آنچه پیشینیان امامیه در مدرسه کوفه بدان اعتقاد دارند، تا اندازهای به تبیین اعتزالی اراده الهی نزدیک میشوند. اراده خداوند اگر پیشتر در مدرسه کوفه امری حادث بود، که نه در ذات جای داشت و نه از ذات بریده بود، و اگر در نظر شیخ مفید به نفس الفعل و شیء مکوّن خارجی شناسانده میشد، در دوران سید مرتضی و پس از او، اگرچه همچنان حدوث خویش را حفظ میکرد و به داعی و علم تحویل برده نمیشد، اما به لحاظ وجودشناختی چونان تلقی رایج معتزله بصری، در قالب حادث لافیالمحل تبیین شد. خط فکری سید مرتضی در بغداد این ایده را تقویت میکرد و پوشش میداد.
کلید واژگان
ارادهحادث
لافیالمحل
سید مرتضی
شیخ طوسی
ابوالصلاح حلبی
معتزلیان بصری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه پژوهشی کلام اسلامی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایران.شاپا
2228-65782228-6586




