بررسی دیدگاه ویلیام کریگ در باب مسئلۀ تقدیرگرایی کلامی
(ندگان)پدیدآور
کشفی, عبدالرسولطائفه رستمی, متیننوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ویلیام لین کریگ معتقد است که استدلال تقدیرگرایی کلامی که در صدد نشان دادن عدم اختیار انسان است از دو جهت عمده گرفتار اشکال است. در این استدلال در تفسیر «در محدودۀ قدرت قرار داشتن» میان ضروت لازم و ضرورت لزوم خلط شده است. همچنین این استدلال به تمایز میان تغییر گذشته و تأثیرگذاری خلافواقع بیتوجه بوده است. در کنار نقد کریگ بر این استدلال، شاهد نظریۀ ایجابی او در اثبات اختیار انسان هستیم که او را در جرگۀ مولینیستها قرار میدهد، زیرا او برای اثبات اختیار انسان از نظریۀ علم میانه بهره میگیرد. از نظر کریگ، نظریۀ علم میانه نیازمند اثبات فلسفی نیست و در عین حال میتوان دلایل الهیاتی متعدد مبنی بر صحت آن ارائه کرد. از جمله میتوان به مشیت الهی و علم پیشین الهی به عنوان دو مفهوم الهیاتی اشاره کرد که علم میانه در تبیین آنها مؤثر است. اما به نظر میرسد که روش کریگ در اثبات اختیار انسان با استفاده از نظریۀ علم میانه گرفتار اشکال است. در کنار اشکالات تومیستها، همچون عدم وجود متعلق برای این علم و انفعالپذیری علم الهی، نظریۀ علم میانه با تلقی کریگ با اختیار انسان نیز سازگار نیست.
کلید واژگان
تقدیرگرایی کلامیعلم پیشین الهی
اختیار انسان
ویلیام لین کریگ
مولینیسم
علم میانه
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-02-191395-12-01
ناشر
دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه فلسفۀ اسلامی، دانشکدۀ الهیات، دانشگاه تهران، تهران، ایرانکارشناس ارشد فلسفۀ دین، دانشکدۀ الهیات، دانشگاه تهران، تهران، ایران
شاپا
2228-65782228-6586




