سوژه زندگینامه خودنوشت از منظر پست مدرنیسم
(ندگان)پدیدآور
قائمی, مریمسجودی, فرزان
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زندگینامه خودنوشت را معمولاً به شکل یک داستان یا روایت در نظر میگیریم که رُخدادها و تجارب زندگی نویسنده را بازگو میکند. چنین روایاتی میتوانند در قالب داستان خیالی، شعر، یا شرحی صریح و صادقانه از زندگی باشند. این روایات در هر شکل یا قالبی، اتکای شدیدی به حافظه ما از تجاربی دارند که به ترتیب زمانی رخ میدهند؛ هرچند شاید این تجارب نه به صورت زمان خطی، بلکه به صورت تکهتکه و نامنسجم در متن بازنمایی شوند. مفهومی که نویسنده از هویت یا خویشتن در ذهن دارد، معمولاً از ارتباط تنگاتنگی با آن رخدادها  و تأثیر شکلدهندهای که در زندگی اش بر جا گذاشتهاند، برخوردار است. به طور خلاصه، سوژه زندگینامه خودنوشت، محصول لحظه به لحظه و از یک تجربه به تجربه دیگر است. این چندگانگی موقعیت سوژه که منجر به خویشتن چندپاره میگردد، زمانی یک ناهنجاری به شمار میآمد. اما، اکنون به یک هنجار پستمدرن تبدیل شدهاست. از این رو، با ابهامزدایی از مفهوم نوگرای سوژه مقتدر عصر روشنگری و جایگزینسازی واقعیت واحد با برساختههای ذهنی حاصل از میل مؤلف زندگینامه خودنوشت به دیگری بودن، مفهوم سوژه به منزله «اجرای» خویشتن چندپاره درمیآید، تا آنجا که چه بسا «خویشتن» حتی به جای «دیگری» گرفته میشود. هدف این مقاله، پاسخ به این پرسشها است که در قرائت ما از سوژه پستمدرن در کانون زندگینامه خودنوشت، «من» چندگانه و مبهم چه نقشی ایفاء میکند؟ چگونه «دیگران» برآمده از این متن میتوانند خود را از وضیعت غیربودگی رها سازند و در مقام منِ مؤلف، به لحاظ تاریخی، جایگاهی در جهان را از آن خود کنند و در گفتمانهای مختلف نیز شرکت جویند؟
کلید واژگان
زندگینامه خودنوشتپستمدرنیسم
سوژه
هویت
بازنمایی
گفتمان
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-03-211397-01-01
ناشر
دانشگاه گیلانGuilan University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری فلسفه هنر دانشگاه علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد تهراندانشیار هنرهای تزئینی و گروه نمایش دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر تهران



