تقابل کانتی- هگلی در نقد و نظریههای داستان و رمان در ایران (1312- 1348)
(ندگان)پدیدآور
خجسته, فرامرزصدیقی, مصطفیفراشاهی نژاد, یاسر
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
غالب نشریه های بین سالهای نخستین دهه بیست تا سالهای پایانی دهه چهل، به نوعی به حزب توده ایران و جریان چپ وابسته است. بنابراین نظرات نویسندگان این مقالات، از راه زیباشناسی مارکسیستی با زیباشناسی هگل در ارتباط است که مفهوم و فکر فلسفی را برتر از فرم هنری و غایت هنر را حرکت به سمت فلسفه و تولید فکر میداند. در ایران نیز منتقدانی چون فاطمه سیاح، طبری، و غیره، رمان را تنها در قالب رئالیسم متعهد پذیرفتهاند. از سالهای نخستین دهه چهل، منتقدانی چون ابوالحسن نجفی و هوشنگ گلشیری برای نخستینبار فرم هنری و تکنیک رماننویسی را در اولویت قرار دادند. در این پژوهش آرای منتقدانی چون فاطمه سیاح، احسان طبری، ابوالحسن نجفی و هوشنگ گلشیری، بر اساس نظریات کانت و هگل تحلیل کردهایم که تأثیر فلسفه نظریههای ادبی غربی بر منتقدان ایرانی بهوضوح قابل مشاهده است. سیاح و طبری در نقدهایشان به آرای هگل و هگلیها نزدیک شدهاند و نجفی و گلشیری، فرمالیستی را نمایندگی میکنند که ریشه در اندیشههای کانت دارد.
کلید واژگان
کانتهگل
رئالیسم
فرمالیسم
نقد ادبی
رمان
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-09-221395-07-01
ناشر
دانشگاه گیلانGuilan University
سازمان پدید آورنده
استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه هرمزگاندانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه هرمزگان
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه هرمزگان



