ارزیابی همکاریهای علمی بینالمللی دانشگاههای برتر ایران: با رهیافت تحلیل راهبردی (SWOT)
(ندگان)پدیدآور
رمضانی, عباسقهرمانی, محمدپرداختچی, محمدحسنذاکر صالحی, غلامرضا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این پژوهش، ارزیابی وضعیت همکاریهای علمی بینالمللی دانشگاههای برتر ایران با شناسایی و اولویتبندی نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و فرصتهای آن (تحلیلSWOT) بود. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی، ازنظر رویکرد و گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی است. نمونه پژوهش313 نفر بوده و از طریق نمونهگیری طبقهای نسبتی از بین جامعه پژوهش شامل 6478 عضو هیئت علمی 10 دانشگاه برتر انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته بود که روایی محتوایی آن را متخصصان امر مورد تأیید قرار دادند و پایایی آن نیز با استفاده از آلفای کرونباخ برابر 816/0 محاسبه شد. تحلیل دادهها با روش FBWM صورت گرفت. مهمترین نقاط قوت شامل افزایش حضور و تعامل محققان در همایشهای بینالمللی و وجود بسترهای مناسب توسعه بینالمللی در دانشگاهها؛ مهمترین نقاط ضعف شامل ناکافی بودن گرنت سالانه اساتید و عدم اشراف مدیران دانشگاهها به این حوزه؛ مهمترین فرصتها شامل گرایش جمعیت جوان به تغییر در شیوه تعاملات بینالمللی و اقبال جامعه جهانی به پذیرش ایران در کنسرسیومهای دانشگاهی بینالمللی و مهمترین تهدیدها شامل رکود اقتصادی در بیشتر کشورها، فراهم نبودن زمینههای سیاسی همکاری و گسترش ایرانهراسی و اسلامهراسی در جهان بودند.
کلید واژگان
تحلیل SWOTهمکاریهای علمی بینالمللی
دانشگاههای برتر ایران
BWM فازی
مدیریت آموزشی
شماره نشریه
96تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامیسازمان پدید آورنده
دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتیدانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی
استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی
دانشیار گروه مطالعات تطبیقی، مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی



